
UNITED STATES DISTRICT COURT  

FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA 

 

 

WE CHARITY, 

 

  Plaintiff, 

 

 v. 

 

CANADIAN BROADCASTING 

CORPORATION, 

 

 Defendant. 

 

 Civil Action No. 22-340 (RDM) 

 

MEMORANDUM OPINION AND ORDER 

 The plaintiff in this case is a not-for-profit charity that seeks to foster “volunteerism in 

students” and to bring “education, clean water, healthcare, [and] food” to communities in Africa, 

Asia, and Latin America.  Dkt. 1 at 9, 14 (Compl. ¶¶ 2, 16, 19).  The charity “operates through a 

network of affiliated entities around the world”—which Plaintiff refers to as the “WE 

Organization”—including “in the United States, Canada, and the United Kingdom.”  Id. at 14 

(Compl. ¶ 18).  Plaintiff in this case is the U.S. affiliate, which is known as “WE Charity;” the 

Canadian affiliate, which confusingly was also known as “WE Charity,” is in the “final processes 

of shutting down.”  Dkt. 28 at 53.  Defendant Canadian Broadcasting Company (“[t]he CBC”) is 

a Canadian radio and television public broadcaster owned by the Canadian government.  Dkt. 1 

at 15–16 (Compl. ¶¶ 20, 26).   

 Plaintiff brings this action against the CBC, asserting claims for defamation (Count I), 

breach of contract (Count II), promissory estoppel (Count III), and negligent misrepresentation 

(Count IV).  Id. at 226-29 (Compl. ¶¶ 731–60).  Each of these claims stems from news stories 

and promotions run by the CBC in late 2021 and early 2022 accusing the charity (without 



2 
 

drawing any evident distinctions between the WE Organization entities) of making 

misrepresentations to donors and failing to deliver promised schoolrooms in Kenya.  Id. at 9, 96–

97 (Compl. ¶¶ 1, 3, 302).   

 Pending before the Court is the CBC’s motion to dismiss the complaint for forum non 

conveniens and, in the alternative, to dismiss Counts II-IV for lack of subject-matter jurisdiction 

under the Foreign Sovereign Immunities Act (“FSIA”).  Dkt. 16.  For the foregoing reasons, the 

Court will DENY the CBC’s motion to dismiss the entire case for forum non conveniens but will 

GRANT its motion to dismiss Counts II-IV for lack of subject-matter jurisdiction. 

I.  BACKGROUND 

A.  We Charity’s Claims 

 The CBC asserts its forum non conveniens defense at the motion to dismiss stage, and, 

thus, the Court must “accept as true the allegations in the complaint and draw all reasonable 

inferences in [Plaintiff’s] favor.”  Azima v. RAK Inv. Auth., 926 F.3d 870, 872 n.1 (D.C. Cir. 

2019).  But because the motion turns on factual issues that go beyond the pleadings, including 

disputed questions regarding foreign law and procedures, access to necessary evidence and 

compulsory process, the location and convenience of witnesses, and other practical problems, the 

Court can and must resolve those separate, disputed questions of fact.  See, e.g., MBI Grp., Inc. 

v. Credit Foncier du Cameroun, 616 F.3d 568 (D.C. Cir. 2010).  The Court will, accordingly, 

summarize the allegations contained in the complaint and, beyond that, will describe the parties’ 

contentions respecting the relative convenience of the possible fora. 

 The Court must take a different approach, however, to resolving the CBC’s motion to 

dismiss Counts II-IV for lack of subject-matter jurisdiction.  Because that motion “challenges 

only the legal sufficiency of the plaintiff’s jurisdictional allegations,” the Court will “take the 



3 
 

plaintiff’s factual allegations as true and [will] determine whether [those allegations] bring the 

case within any of the exceptions to” foreign sovereign immunity “invoked by the plaintiff.”  

Phoenix Consulting, Inc. v. Rep. of Angola, 216 F.3d 36, 40 (D.C. Cir. 2000) (citations omitted).  

In addressing subject-matter jurisdiction, neither party relies on any facts beyond those alleged in 

Plaintiff’s complaint, and so the Court will resolve that portion of the CBC’s motion based solely 

on the adequacy of those allegations. 

1.  The Parties   

 “WE Charity” is a not-for-profit charitable corporation.  Dkt. 1 at 14 (Compl. ¶ 19).  “The 

original WE Charity entity was founded in Canada in 1995,” id. (Compl. ¶ 17), by two brothers, 

Craig and Marc Kielburger, id. at 16 (Compl. ¶¶ 28–29).  Today, “WE Charity operates through 

a network of affiliated entities around the world,” including in the United States, Canada, and the 

United Kingdom, which the complaint refers to as the “WE Organization.”  Id. at 14 (Compl. 

¶ 18).  Those entities “put on domestic programming for students in their respective countries[] 

and raise funds to support international development projects.”  Id.  Here, Plaintiff is the U.S.-

based WE Charity, which is incorporated in New York and “registered in 37 states and the 

District of Columbia.”  Id. (Compl. ¶ 19).  “WE Charity [that is, the U.S. entity] is the primary 

source of funding for the entire WE Organization,” supporting both domestic programming in 

American schools and international development in various countries, including Kenya.  Id. at 18 

(Compl. ¶ 37); see also id. at 20 (Compl. ¶ 48) (“U.S. donors, through WE Charity, provide most 

of the funding for the WE Organization’s development work.”).  Unfortunately, the complaint is 

imprecise in its use of the name “WE Charity,” sometimes referring to the U.S. entity, at other 

times referring to the Canadian entity, and, perhaps most frequently, treating the two as 



4 
 

indistinguishable.  Where relevant, the Court will do its best to distinguish between these 

entities. 

 “The foreign country in which WE Charity funds the most charitable works is Kenya.”  

Id. at 26 (Compl. ¶ 64).  That work includes projects for primary and secondary schools owned 

and run by the local government, as well as projects run directly by the WE Organization in 

Kenya.  Id. at 26-27 (Compl. ¶¶ 65–67).  According to the complaint, the WE Organization has 

“funded the construction or renovation of 852 schoolrooms in Kenya.”  Id. at 27 (Compl. ¶ 68).  

“Robin Wiszowaty is WE Charity’s Country Director for Kenya.”  Id. at 16 (Compl. ¶ 30).  “She 

is employed directly by, and receives her paychecks from, the United States-based plaintiff in 

this litigation” and is an American citizen who resides in Michigan.  Id.  Carolyn Moraa (a.k.a. 

Carol), a resident of Kenya, is the Director of the WE Villages Projects in East Africa and 

oversees some additional projects.  Id. at 16–17 (Compl. ¶ 31). 

 In 2020, a political scandal plagued the Canadian affiliate of the WE Organization, 

referred to in the complaint (at least at times) as “WE Charity Canada,” resulting in the 

announced wind down of that entity.  Id. at 28–29 (Compl. ¶¶ 77–82).  In short, the Canadian 

government had awarded a project to WE Charity Canada.  Id. at 28 (Compl. ¶ 78).  Neither the 

Prime Minister nor the Finance Minister recused himself from that award decision, even though 

the Prime Minister “and members of his family had appeared at WE Days in Canada and in 

endorsements for WE Charity Canada and the Prime Minister’s family members had been paid 

professional fees for certain appearances,” and the Finance Minister’s daughter previously 

worked for WE Charity Canada.  Id.  These revelations led to Parliamentary inquiries and WE 

Charity Canada’s decision to return the government funds at a loss to the charity.  Id. at 29 

(Compl. ¶¶ 79, 81).  In September 2021, due to the scandal and subsequent financial losses, “WE 



5 
 

Charity Canada announced that it would wind down its operations and establish a foundation to 

provide sustainable ongoing funding for existing overseas projects and programs.”  Id. (Compl. 

¶ 82).   

 The CBC is a Canadian public broadcaster owned by the Canadian government and 

organized as a “crown corporation.”  Id. at 15-16 (Compl. ¶¶ 20, 26).  It hosts a variety of 

television programs, as well as radio shows, podcasts, websites, and social media accounts.  Id. 

at 15 (Compl. ¶ 21).  It also “distributes and licenses its broadcast content in the United States 

pursuant to various commercial distribution and licensing agreements with U.S. domestic 

broadcasting entities.”  Id. (Compl. ¶ 23).  The CBC is headquartered in Ottawa, Canada, Dkt. 

16-47 at 1 (Decl. of Catherine Perry ¶ 3), and has an office in Washington, D.C., Dkt. 1 at 15 

(Compl. ¶ 24).   

2. Alleged Defamation  

 The “CBC broadcasts a weekly, hour-long investigative news program called The Fifth 

Estate,” which is “viewed by millions throughout Canada.”  Id. at 30 (Compl. ¶¶ 86, 88).  The 

program is also available in the United States—by antenna reception for those near the Canadian 

border, by means of cable services in the Northern United States that offer it as a “channel 

option,” and through online platforms.  Id. (Compl. ¶ 89).  According to Plaintiff, The Fifth 

Estate airs content similar to that carried on CBS’s 60 Minutes program.  Id. (Compl. ¶ 86).  The 

Fifth Estate aired two episodes about WE Charity in 2021: one on February 4, 2021 (“February 

Episode”), and the second, which is at issue in this case, on November 18, 2021 (“November 

Episode”).  Id. (Compl. ¶ 91).  “Both episodes were hosted by Mark Kelley and produced by 

investigative reporter Harvey Cashore.”  Id. at 30–31 (Compl. ¶ 92).   



6 
 

In the February Episode, which is not directly at issue in this case, the CBC stated that 

“WE Charity told four donors they each had funded the ‘entire’ cost of the same ‘borehole’ 

constructed . . . in . . . Kenya.”  Id. at 32 (Compl. ¶ 99) (footnote omitted).  The CBC supported 

that claim with donors’ internet postings, but, according to WE Charity, none of those postings 

“stated the donations were the sole funding for the project.”  Id. (Compl. ¶¶ 99–100).  In 

response to the February Episode, WE Charity served the CBC with a Libel Notice of an 

Intended Action pursuant to Ontario law on June 2, 2021.  Dkt. 16-1 at 25 (citing Dkt. 16-33).  

Although the Libel Notice did not distinguish between the different entities making up the WE 

Organization, it was submitted on behalf of “WE Charity . . . and its affiliates, subsidiaries, and 

representatives.”  Dkt. 16-33 at 8.  Those same WE Charity entities served another, similar Libel 

Notice on July 22, 2021 in response to re-runs of the February Episode.  Dkt. 16-34. 

 The same CBC reporters then began a further investigation into WE Charity, this time 

with a focus on schools the organization funded in Kenya.  Dkt. 1 at 42 (Compl. ¶ 139).  That 

investigation and subsequent reporting is the subject of this lawsuit.  The complaint alleges that 

the CBC was “inspired to investigate WE Charity’s school funding after a former donor, Reed 

Cowan,” a news anchor from Las Vegas, Nevada, “publicly alleged that WE Charity had 

removed a plaque from one of the schools he funded.”  Id. (Compl. ¶ 140–41).  So, again, the 

CBC began investigating the theory that a WE Charity entity told multiple donors that each was 

the sole funder for a project, but this time the investigation focused on the organization’s 

educational projects in Kenya.  Id. at 51 (Compl. ¶ 175).   

Throughout the summer and fall of 2021, the CBC investigated the charity’s educational 

projects in Kenya, and the parties exchanged communications related to the investigation 

throughout.  In June 2021, Cashore reached out to Wiszowaty inquiring about the number of 



7 
 

schools funded by WE Charity per village in Kenya.  Id. at 52-54 (Compl. ¶¶ 178–84).  In July 

2021, WE Charity’s executive director, Dalal Al-Waheidi, wrote Cashore accusing the CBC of 

providing WE Charity’s donors with unreliable information in the course of the CBC’s 

investigation.  Id. at 54–55 (Compl. ¶ 187).  In August 2021, Al-Waheidi again reached out, this 

time stating that the total number of WE Charity schoolrooms in Kenya was 852 and providing 

photographs of each, along with maps of the villages and locations of those schoolrooms.  Id. at 

57–58 (Compl. ¶¶ 195, 197).  Then, in September 2021, a CBC team travelled to Kenya at 

Wiszowaty’s invitation, but the CBC allegedly failed to secure the necessary government 

permission to film at the schools.  Id. at 68–78 (Compl. ¶¶ 218–47).  That same month, the 

parties agreed that the CBC would interview both Carol Moraa and Robin Wiszowaty, although, 

as explained in additional detail below, Wiszowaty was never interviewed.  Id. at 82–92 (Compl. 

¶¶ 258–83).  On November 17, 2021, WE Charity sent the CBC a preliminary report from Ken 

Froese, a forensic accountant, which, according to WE Charity, “directly contradict[ed] the 

central thesis” of the November Episode.  Id. at 92–96 (Compl. ¶¶ 284–301).  WE Charity’s 

donors also reached out to the CBC throughout the investigation, including in a letter from 

seventy-seven of WE Charity’s largest donors disputing the premise of the CBC’s investigation.  

Id. at 62 (Compl. ¶ 205).   

After the CBC concluded its investigation, it began publishing content about WE 

Charity’s educational activities in Kenya.  According to the complaint, between November 2021 

and January 2022, the CBC released eleven false and defamatory publications.  Id. at 96–97 

(Compl. ¶ 302).  In the days leading up to the November Episode, the CBC published an array of 

promotional materials, including (1) an online teaser on November 11; (2) a television promo on 

November 11; (3) a second television promo on November 14; (4) website postings on 



8 
 

November 15; (5) a Tweet on November 15; (6) an online article on November 18; (7) an e-mail 

newsletter on November 18; and (7) a twenty-minute radio broadcast on November 18.  Id.  

Then, on November 18, 2021, The Fifth Estate aired the November Episode.  Id. at 97 

(Compl. ¶ 302).  The episode ran for about sixty minutes (including commercials) and was 

broadcast on terrestrial and cable television and made available online on the CBC’s streaming 

platform and on YouTube.  Id. at 126 (Compl. ¶¶ 379–80).  The premise of the episode was that 

“WE Charity fraudulently informed multiple donors that each was the sole funder . . . of specific 

educational structures in Kenya.”  Id. (Compl. ¶ 379).  The November Episode highlighted 

allegations from donors who were purportedly misled about the nature of their donations.  The 

Episode included allegations from Rukshan de Silva, for example, who claimed that his high 

school was not told that other donors would fund the same school his high school worked to 

fund.  Id. at 117, 135–36 (Compl. ¶¶ 350, 391).  It also included an allegation from Reed Cowan 

that the plaque on the schoolhouse that Reed had funded in his son’s memory had been taken 

down and replaced by the plaque linking another donor to the same schoolhouse.  Id. at 128 

(Compl. ¶ 385).  The Episode also contained allegations from Watson Jordan, who claimed that 

he was led to believe that he had fully funded School Number 4 in the Kenyan village of Irkaat, 

even though, according to the CBC, that school was fully funded at least four times over.  Id. at 

133, 141–42 (Compl. ¶ 389, 393).  de Silva previously resided in Canada and now lives in 

Australia, while Cowan and Jordan live in the United States.  Id. at 42, 117, 192, 197 (Compl. 

¶¶ 141, 305, 582, 605). 

Two additional allegedly defamatory publications followed the November Episode.  First, 

on November 24, 2021, the CBC published a podcast containing many of the same allegations.  

Id. at 97 (Compl. ¶ 302); id. at 143–46 (Compl. ¶¶ 400–10).  Second, on January 27, 2022, the 



9 
 

CBC’s French-language investigative show, Enquête, aired its own episode about WE Charity.  

Id. at 97 (Compl. ¶ 302).  According to the complaint, the Enquête episode was mostly a French 

translation of the November Episode, but with some differences, including the addition of an 

introduction from the Enquête host Marie-Maude Denis and the deletion of several minutes of 

content.  Id. at 147–48 (Compl. ¶¶ 417–20).  

 3. Contract-Related Allegations 

 As part of its investigation leading up to the November Episode, the CBC expressed its 

intention to interview WE Charity staff.  The complaint alleges that Cashore reached out to WE 

Charity in early September 2021 and requested to interview Carol Moraa, the Director of WE 

Villages Projects in East Africa.  Id. at 82 (Compl. ¶ 258).  In response to that request, 

Wiszowaty explained that Moraa was “best positioned to talk about the projects” but cautioned 

that, if the CBC had “questions specifically related to [WE Charity’s] budgets, [its] decision-

making process, or [its] allocation of funding [, the CBC] should reserve those questions for 

when [it] interview[ed]” Wiszowaty.  Id. (Compl. ¶ 260) (emphasis omitted).  Cashore responded 

that the CBC “would want to interview” Wiszowaty “as well” and agreed that “Carol would not 

be the person to ask about financials.”  Id. (Compl. ¶ 261) (emphasis omitted).  The complaint 

alleges that, acting “[i]n reliance on Mr. Cashore’s representations regarding Ms. Wiszowaty, 

WE Charity and Ms. Moraa agreed for [Moraa] to be interviewed . . .  on camera.”  Id. (Compl. 

¶ 262).   

“But then, for almost two months, [the] CBC did not contact Ms. Wiszowaty to follow up 

on the interview,” and, in November 2021, Cashore told the WE Charity founders that the CBC 

would air its story without interviewing Wiszowaty and without the financial information she 

offered to provide.  Id. at 83 (Compl. ¶¶ 264–65).  After objection from one of WE Charity’s 



10 
 

founders, Marc Kielburger, Cashore wrote that the CBC “did not need to additionally interview 

Robin Wiszowaty,” but stated that “[i]f Robin is available to do an interview tomorrow, [the 

CBC was] happy to accommodate that.”  Id. at 84 (Compl. ¶ 270) (emphasis omitted).  Cashore 

wrote that he would like to know about any corrections to Moraa’s statements, which WE 

Charity took to mean that any interview of Wiszowaty would be limited in scope to clarifications 

or corrections of Moraa’s interview instead of the financial points Wiszowaty intended to 

address.  Id. at 84-85 (Compl. ¶¶ 270–72).    

Although Wiszowaty lives in Michigan, she was in Toronto the next business day (a 

Friday) and offered to do the interview on Saturday in Toronto.  Id. at 85 (Compl. ¶ 273).  The 

CBC responded that it would interview her on Friday only, that it would conduct the interview 

by videoconference rather than in-person, that it was interested in any clarifications or 

corrections Wiszowaty wanted to make to Moraa’s testimony, and that it “would be keen to hear 

any additional details” about the amount of money that WE Charity “raised to build primary 

school houses in Kenya and how many were built.”  Id. at 85–86 (Compl. ¶ 274) (emphasis 

omitted).  Wiszowaty responded that she was not available Friday but was in Toronto already 

and, accordingly, could appear for an interview in-person on Saturday.  Id. at 86–87 (Compl. 

¶ 275).  She further explained that she had “never suggested that [her] purpose was to clarify or 

correct aspects of Carol’s interview” and that, rather, “[t]he purpose of [her] request months ago 

to be interviewed was to share [her own] experience, inform your reporting[,] and directly 

respond to any claims you might be making.”  Id. at 87 (emphasis omitted).   

Disregarding Wiszowaty’s assertion that she had “never suggested that the purpose” of 

the request was to clarify or to correct anything Moraa had said during her interview and that, 

instead, she sought “directly [to] respond to any claims you might be making,” id. (emphasis 



11 
 

omitted), the CBC responded: “if you feel Ms. Moraa’s comments as a Senior WE Charity 

Executive in Kenya on behalf of WE Charity needs correction or clarification, we are happy to 

proceed with an interview with you as well.”  Id. (Compl. ¶ 276) (emphasis omitted).  The CBC 

also declined to conduct the interview in person, “offering” Wiszowaty only the opportunity to 

appear for a “video chat.”  Id.  Wiszowaty, in turn, responded that she was “concerned by the 

conditions [the CBC was] placing on the interview,” including that the interview would not 

occur in person, and again explained that her interview would “complement Carol’s interview, 

not replace or correct it.”  Id. at 88 (Compl. ¶ 277) (emphasis omitted).  The CBC responded that 

the interview had to be conducted by videoconference due to pandemic protocols.  Id. at 89 

(Compl. ¶ 278).  According to the complaint, “[t]hese supposed ‘pandemic protocols’ were 

obviously a pretext,” as shown by the fact that “[t]he CBC conducted numerous in-person 

interviews for its coverage of WE Charity during the height of the pandemic.”  Id. at 89 (Compl. 

¶ 279).  Citing the CBC’s failure to “address any of the comments in [her] previous note,” 

Wiszowaty responded that “it is clear that the interview, as it was intended when we spoke in 

September, is not what you are offering” and that, “[a]s disappointing as it is, it looks like we 

will not be talking tomorrow.”  Id. at 91 (Compl. ¶ 280) (emphasis omitted).  Plaintiff contends 

that “[h]ad WE Charity known that the CBC would not comply with its promise to interview Ms. 

Wiszowaty, [it] would not have permitted the CBC to conduct [a]n on-air interview of Ms. 

Moraa that would not address financial allegations the CBC would later publish.”  Id. at 92 

(Compl. ¶ 283). 

In response to the November Episode, WE Charity served the CBC with another Libel 

Notice of an Intended Action per Ontario law on December 22, 2021.  Dkt. 16-1 at 25; Dkt. 16-

35. 



12 
 

B.  Procedural History 

On February 8, 2022, Plaintiff filed the 222-page complaint now pending before this 

Court.  Dkt. 1.  The complaint alleges that the CBC published various “Core Allegations” with 

knowledge or reckless disregard for their falsity.  Id. at 149.  These allegedly false allegations 

include that (1) WE Charity diverted funds solicited for use in Kenya to other purposes; (2) WE 

Charity’s forensic auditor confirmed that diversion of resources; (3) WE Charity claimed to fund 

only 360 schoolrooms; (4) WE Charity inflated its schoolroom count by counting latrines; (5) in 

the communities it visited, the CBC found only a small number of schoolrooms; (6) WE Charity 

donors claimed on social media that they believed that they fully funded over 900 primary 

schoolrooms in Kenya; (7) WE Charity told two donors that they each fully funded a specific 

schoolhouse while making that same claim to other donors; (8) leaked WE Charity documents 

show that the organization double-funded projects or failed to build certain projects; (9) WE 

Charity obstructed the CBC’s investigation in Kenya; and (10) WE Charity had no response to 

most of the CBC’s allegations.  Id. at 149–51 (Compl. ¶ 425).  The complaint walks through 

each allegation of wrongdoing, explaining in detail how, in Plaintiff’s view, the allegation was 

false or otherwise misleading, and claims that the CBC was aware of the falsity of each 

allegation when it made the allegation.     

The complaint asserts four causes of action: defamation (Count I), id. at 226–27 (Compl. 

¶¶ 731–41); breach of contract (Count II), id. at 228 (Compl. ¶¶ 742–46); promissory estoppel 

(Count III), id. at 228–29 (Compl. ¶¶ 747–52); and negligent misrepresentation (Count IV), id. at 

229 (Compl. ¶¶ 753–60).  With respect to the defamation claim, the complaint alleges that 

Plaintiff has and will continue to suffer harm to its reputation and to its ability to fundraise 

within the United States.  Id. at 222–26 (Compl. ¶¶ 704–30).  Counts II-IV concern the alleged 



13 
 

agreement between WE Charity and the CBC that the CBC would, in exchange for an on-air 

interview of Carol Moraa, also conduct an on-air interview of Wiszowaty.  Plaintiff claims that 

the CBC’s breach of this agreement harmed the organization because, without Wiszowaty’s 

interview, WE Charity was hampered in its ability to rebut the financial allegations at the heart 

of the CBC’s allegations.  Id. at 92 (Compl. ¶ 283).  Plaintiff seeks injunctive relief ordering the 

CBC to cease publishing the “Core Allegations,” as well as compensatory, special, and punitive 

damages.  Id. at 230.  

The CBC moves to dismiss the complaint in its entirety for forum non conveniens and, in 

the alternative, to dismiss Counts II-IV for lack of subject-matter jurisdiction.  Dkt. 16-1 at 9. 

II.  ANALYSIS  

The CBC’s motion raises two distinct set of arguments—those that go to venue and those 

that go to the Court’s subject-matter jurisdiction.  Ordinarily, a federal court must satisfy itself 

that it has subject-matter jurisdiction before addressing any other defense.  See Sinochem Int’l 

Co. Ltd. v. Malaysia Int’l Shipping Corp., 549 U.S. 422, 430–31 (2007) (citing Steel Co. v. 

Citizens for a Better Env’t, 523 U.S. 83 (1998)).  That rule, however, does not preclude a district 

court from “respond[ing] at once to a defendant’s forum non conveniens plea”—without first 

addressing “whether it has authority to adjudicate the cause (subject-matter jurisdiction)”—if “it 

determines that, in any event, a foreign tribunal is plainly the more suitable arbiter of the merits 

of the case.”  Id. at 425.  Starting with the CBC’s forum non conveniens defense makes sense in 

this case because both parties devote the lion’s share of their briefing (and of their voluminous, 

related submissions) to that issue and because, in any event, the CBC does not move to dismiss 

Plaintiff’s core libel claim on jurisdictional grounds.   



14 
 

A.  Forum Non Conveniens  

“A defendant invoking forum non conveniens ordinarily bears a heavy burden in 

opposing the plaintiff’s chosen forum.”  Sinochem, 549 U.S. at 430.  “In determining whether to 

dismiss a case on forum non conveniens grounds, the district court must decide (1) whether an 

adequate alternative forum for the dispute is available and, if so, (2) whether a balancing of 

private and public interest factors strongly favors dismissal.”  Shi v. New Mighty U.S. Tr., 918 

F.3d 944, 947 (D.C. Cir. 2019) (citation and internal quotation marks omitted).  “The court must 

balance the relevant private and public interest factors in light of the degree of deference the 

plaintiff’s choice of forum deserves.”  Id. at 948 (citation omitted); see also KPMG Fin. Advisory 

Servs. Ltd. v. Diligence LLC, No. Civ.A. 05-2204(PLF), 2006 WL 335768, at *1 (D.D.C. Feb. 

14, 2006).  “If an alternative forum is adequate and available and, upon weighing the public and 

private interests the court concludes that the alternative forum is ‘the strongly preferred location 

for the litigation,’ then the court may choose to dismiss.”  EIG Energy Fund XIV, L.P. v. 

Petróleo Brasileiro S.A., 246 F. Supp. 3d 52, 74 (D.D.C. 2017) (quoting MBI Grp. (MBI II), 616 

F.3d at 571).   

1. Adequate and Available Alternative Forum  

According to the CBC, Ontario, Canada is the superior forum in which to hear WE 

Charity’s suit.  Dkt. 16-1 at 28.  To carry its burden, the CBC must first demonstrate that Ontario 

provides both an “available” and “adequate” forum.  See Agudas Chasidei Chabad of United 

States v. Russian Fed’n, 528 F.3d 934, 950 (D.C. Cir. 2008); In re Air Crash Over S. Indian 

Ocean, 352 F. Supp. 3d 19, 35 (D.D.C. 2018).  “A foreign forum is available and adequate when 

it provides the plaintiff with some remedy, even if the damages available to the plaintiff would 

be less than those available in the United States, and even if certain theories of liability are not 



15 
 

recognized.”  In re Air Crash, 352 F. Supp. 3d at 36 (citations and internal quotation marks 

omitted).  “On the other hand, where the alternative forum could not award any relief to a 

plaintiff at all, courts will find that the forum is not adequate.”  Id. (citations omitted); see also 

Nemariam v. Fed. Democratic Republic of Ethiopia, 315 F.3d 390, 394 (D.C. Cir. 2003) (holding 

that the Ethiopia/Eritrea Claims Commission was an inadequate forum where the plaintiff 

“lack[ed] a personal right to a remedy from the Commission”). 

Here, WE Charity argues that Ontario is an unavailable forum because the time to bring 

suit in Ontario has passed.  Dkt. 21 at 22–25.  As explained by the CBC’s Canadian law expert, 

Brian Rogers, there are two relevant time bars on defamation claims in Ontario.  First, “no action 

for libel stemming from a statement made in a newspaper or broadcast can be commenced unless 

the plaintiff has served the defendant with notice of the alleged libel within six weeks after the 

libel has come to the plaintiff’s knowledge.”  Dkt. 16-48 at 3 (Decl. of Brian Rogers ¶ 12); see 

also id. at 14 (“No action for libel in a newspaper or in a broadcast lies unless the plaintiff has, 

within six weeks after the alleged libel has come to the plaintiff’s knowledge, given to the 

defendant notice in writing, specifying the matter complained of, which shall be served in the 

same matter as a statement of claim or by delivering it to a grown-up person at the chief office of 

the defendant.”).  Second, “an action for libel stemming from a statement made in a newspaper 

or broadcast must be commenced within three months after the libel has come to the knowledge 

of the person defamed.”  Id. at 3 (Rogers Decl. ¶ 13); see also id. at 15 (“An action for a libel in 

a newspaper or in a broadcast shall be commenced within three months after the libel has come 

to the knowledge of the person defamed . . . .”).   

All agree that a statute of limitation can, at least at times, render a foreign forum 

unavailable.  In Fireman’s Fund Insurance Co. v. Thyssen Mining Construction of Canada, Ltd., 



16 
 

703 F.3d 488, 496 (10th Cir. 2012), for example, the Tenth Circuit reversed the district court’s 

order dismissing for forum non conveniens, holding (1) that the defendants were “trying to have 

it both ways—arguing that Canada [was] an adequate alternative forum while simultaneously 

raising a statute of limitations defense to the proceedings there” and (2) that, “[i]f the Canadian 

court rules in [the defendants’] favor . . . , [the plaintiffs] w[ould] have no adequate alternative 

forum.”  Other courts have similarly declined to dismiss for forum non conveniens where a 

statute of limitations might bar suit in the proposed, transferee forum.  See, e.g., Carijano v. 

Occidental Petroleum Corp., 643 F.3d 1216, 1235 (9th Cir. 2011) (“The danger that the statute 

of limitations might serve to bar an action is one of the primary reasons for the limitation on the 

court’s discretion with respect to the application of the doctrine of forum non conveniens.”) 

(citation and internal quotation marks omitted); Compania Naviera Joanna SA v. Koninklijke 

Boskalis Westminster NV, 569 F.3d 189, 202 (4th Cir. 2009) (“[I]f the statute of limitations has 

expired in the alternative forum, the forum is not available, and the motion to dismiss based on 

forum non conveniens would not be appropriate.”) (citation omitted); Bank of Credit & Com. 

Int’l (Overseas) Ltd. v. State Bank of Pak., 273 F.3d 241, 246 (2d Cir. 2001) (“[A]n adequate 

forum does not exist if a statute of limitations bars the bringing of the case in that forum.”) 

(citations omitted); Yueh-Lan Wang ex rel. Winston Wen-Young Wong v. New Mighty U.S. Tr., 

322 F.R.D. 11, 26 (D.D.C. 2017) (similar).  

At first glance, this case might seem to fall within this rule for two reasons.  First, 

because of the three-month statute of limitations, all of WE Charity’s defamation claims are 

arguably time-barred because the allegedly defamatory material was published between 

November 2021 and January 2022, far more than three months ago.  See Dkt. 1 at 96–97 (Compl. 

¶ 302).  Second, the six-week-notice bar might also preclude suit for at least some of the 



17 
 

challenged publications.  WE Charity did send a libel notice after the November Episode, but 

that was before the January 2022 Enquête broadcast and thus presumably did not provide notice 

of any alleged defamation in that episode.  See Dkt. 16-35 (Dec. 22, 2021 Libel Notice).  Nor did 

the libel notice include some of the other allegedly defamatory publications that preceded the 

November Episode, which WE Charity also challenges in this lawsuit.  See id.; Dkt. 1 at 96–97 

(Compl. ¶ 302).   

The CBC does not dispute any of this, but, instead proposes a solution:  The CBC 

represents that it would “waive any statute of limitations or notice defense in Ontario with 

respect to any or all of the Defamatory Publications and the other causes of action identified in 

the Complaint, as well as any notice requirements, for up to 60 days following the dismissal of 

this case.”  Dkt. 16-1 at 31.   As the CBC notes, such waivers can eliminate problems with the 

adequacy of an alternative forum.  See, e.g., Stromberg v. Marriott Int’l, Inc., 256 F. App’x 359, 

360 (D.C. Cir. 2007) (holding Mexico an adequate alternative forum where “Appellees agreed to 

accept service in Mexico and waived any statute of limitations defenses”); Carijano, 643 F.3d at 

1235 (“We have affirmed forum non conveniens dismissals that addressed statute of limitations 

concerns by requiring waiver in the foreign forum.”); Chang v. Baxter Healthcare Corp., 599 

F.3d 728, 736 (7th Cir. 2010) (“[I]n such a case dismissal on grounds of forum non conveniens 

should be denied unless the defendant agrees to waive the statute of limitations in that forum and 

the waiver would be enforced there.”).   The nub of this threshold dispute thus comes down to 

whether the CBC’s waiver would definitively cure the relevant timeliness problems.  The parties 

offer the opinions of dueling experts on Canadian law with respect to that question. 

According to the CBC’s expert, the three-month statute of limitations “does not 

automatically render a cause of action a nullity, but is rather an affirmative defense under 



18 
 

Ontario law that must be pled by the defendant.”  Dkt. 16-48 at 4 (Rogers Decl. ¶ 13).  WE 

Charity does not argue otherwise, and so the Court assumes that the three-month bar is waivable.  

WE Charity does, however, question whether the six-week notice bar is waivable.  It argues that 

“the notice requirement in the Ontario Libel and Slander Act is not an affirmative defense that 

can be waived in Ontario.”  Dkt. 21 at 16 (emphasis in original).  The CBC, in turn, disagrees 

and argues that the burden is on the defendant to raise the six-week notice defense and that 

Canadian courts cannot dismiss a libel action sua sponte for failure to comply with the notice 

requirement.  Dkt. 22 at 7-8.  To resolve this question, the Court considers the declarations and 

exhibits submitted by the parties’ competing experts. 

WE Charity’s expert, Douglas Harrison, opines that the libel notice requirement is a 

condition precedent to a defamation action that is not waivable, even by agreement of the parties.  

Dkt. 21-10 at 2–8 (Declaration of Douglas Harrison ¶¶ 6–26).  For support, he cites a decision 

from the Ontario High Court of Justice (a predecessor of the current Superior Court of Justice), 

holding that “the notice must precede the start of the action” and “is a constituent part of the 

cause itself.”  Id. at 4–5 (Harrison Decl. ¶ 13).  He also cites a decision from the Ontario Court of 

Appeal, holding that the notice requirement is a “condition precedent” that “constitutes an 

absolute bar . . . and forever prevents a determination of the issue on the merits.”  Id. at 5 

(Harrison Decl. ¶ 14).  He cites another decision from the Ontario High Court, stating that the bar 

“is clearly mandatory” and that the “Court is nowhere empowered . . . to relieve against or 

excuse non-compliance with the notice requirements.”  Id. (Harrison Decl. ¶ 15).  And Harrison 

cites other decisions employing similar, mandatory language.  Id. at 6–7 (Harrison Decl. ¶¶ 16–

20).  Finally, Harrison discusses caselaw from other contexts, holding that conditions precedent 



19 
 

are, at least at times, jurisdictional (and thus nonwaivable) in nature.  Id. at 7–8 (Harrison Decl. 

¶¶ 21–26). 

In his initial declaration, the CBC’s expert, Brian Rogers, did not address whether the 

six-week bar is waivable.  See Dkt. 16-48 at 3 (Rogers Decl. ¶ 12).  In his Reply Declaration, 

however, Rogers opines that the six-week rule serves as an absolute bar only if the defendant 

raises the issue.  Dkt. 22-26 at 1 (Reply Declaration of Brian Rogers ¶ 4).  For support, he points 

to Rule 25.06(3) of Ontario’s Rules of Civil Procedure, which provides that “an opposite party 

who intends to contest the performance or occurrence of a condition precedent shall specify in 

the opposite party’s pleadings the condition and its non-performance or non-occurrence.”  Id. at 

2 (Rogers Reply Decl. ¶ 6).  Rogers also cites caselaw explaining “that a plaintiffs [sic] failure to 

satisfy the notice requirement in [Ontario’s Libel and Slander Act (“LSA”)] will not be 

considered by a court unless it is raised by the defendant in [its] pleadings or, in certain 

instances, on a pre-trial motion.”  Id. at 5 (Rogers Reply Decl. ¶ 17).  The decision of the Ontario 

Superior Court of Justice in Robinson v. Club Epiphany Restaurant & Lounge, [2001] O.J. No. 

2101 (Can. Ont. S.C.J.), is directly on point.  See Dkt. 22-31 (Reply Ex. 5).  In that case, the 

plaintiffs prevailed in a small claims court defamation action, and the defendant argued on 

appeal to the Ontario Superior Court of Justice that the plaintiffs had failed to comply with the 

notice requirement.  The court rejected that argument both because the notice requirement did 

not apply to the brochure at issue and, more importantly for present purposes, because the 

defendant failed to raise the notice issue as a defense.  Consistent with Rogers’ contention that 

the notice requirement is a condition precedent and the defendant bears the burden of raising any 

“non-performance or non-occurrence,” Dkt. 22-26 at 2 (Rogers Reply Decl. ¶ 6), of that 

condition in its pleadings, the court wrote: “[A] number of cases make it clear that a notice 



20 
 

requirement such as that contemplated in s. 5(a) of the Act must be pleaded . . . ,” Dkt. 22-31 at 3 

(emphasis added). 

Another precedent, this one from the Ontario Court of Appeal, supports the same 

conclusion.  See Janssen-Ortho Inc. v. Amgen Canada Inc., [2005] O.J. No. 2265, 140 A.C.W.S. 

(3d) 58 (Can. Ont. C.A.) (available at Dkt. 22-32 (Reply Ex. 6)).  In that case, which WE 

Charity’s expert cites as well, the court applied Rule 25.06(3) of Ontario’s Rules of Civil 

Procedure to determine whether the trial court had properly struck a libel claim for failure to 

provide the required notice.  In concluding that the trial court acted within its discretion, the 

Court of Appeal held that “defendants generally should file a statement of defence [sic] pleading 

non-compliance with a precondition” but that a trial judge may admit evidence of non-

compliance at the summary judgment stage “because it would be pointless to require the 

defendant to file a statement of defence [sic] before moving for summary judgment” and “an 

appellate court will not interfere with the motion judge’s exercise of discretion.”  Dkt. 22-32 at 

16.  Although not squarely on point, that analysis is at odds with WE Charity’s view that 

compliance with the sixty-day notice requirement is jurisdictional in nature; that it is not subject 

to waiver; and that a Canadian court could (and, presumably, should) dismiss WE Charity’s 

unnoticed libel claims even if the CBC agrees not to raise the defense. 

Nor are any of the Canadian precedents cited by WE Charity’s expert to the contrary.  

The Harrison declaration cites to cases holding that noncompliance with the notice requirement 

“constitutes an absolute bar . . . and forever prevents a determination of the issue on the merits;” 

that compliance “is clearly mandatory” and that courts are not “empowered . . . to relieve against 

or excuse non-compliance;” and that “there is no means . . . by which the faults of the notice can 

be cured or avoided.”  Dkt. 21-10 at 5–6 (Harrison Decl. ¶¶ 14–16) (citing cases) (internal 



21 
 

quotation marks omitted).  And Harrison cites to other conditions precedent that the Canadian 

courts have treated as jurisdictional.  Id. at 7 (Harrison Decl. ¶ 23).  But he fails to cite a single 

case in which a Canadian court has dismissed an action for noncompliance with the sixty-day 

notice requirement where the defendant did not raise the issue at some point in the proceeding.  

Even more to the point, he fails to recognize that a lack of judicial authority to “excuse non-

compliance” with a condition precedent, id. at 5 (Harrison Decl. ¶ 15), where that non-

compliance is raised by the defendant, does not mean that a Canadian court must (like a U.S. 

court with doubts about its subject-matter jurisdiction) consider the issue sua sponte; rather, it 

simply means that a court may not reject a properly raised defense on equitable or similar 

grounds.  Cf. Bain v. Off. of Att’y Gen., No. CV 21-1751 (RDM), 2022 WL 17904236, at *11 

(D.D.C. Dec. 23, 2022) (noting that administrative exhaustion is at times jurisdictional and at 

times non-jurisdictional, and that non-jurisdictional exhaustion is at times mandatory and at 

times subject to equitable defenses). 

For these reasons, the Court is unpersuaded that an Ontario court would sua sponte 

dismiss portions of Plaintiff’s libel claim for failure to comply with the six-month notice 

requirement.  In reaching that conclusion, the Court recognizes that some possibility exists that 

an Ontario court might disagree.  But that possibility is remote and would not, standing alone, 

justify denying the CBC’s forum non conveniens motion; legal uncertainty of some kind and to 

some degree exists in almost every case.  Ultimately, however, this does not matter because, as 

explained below, the Court concludes that the CBC has failed to carry its “heavy burden in 

opposing the plaintiff’s chosen forum” in any event.  Sinochem Int’l Co. v. Malaysia Int’l 

Shipping Corp., 549 U.S. 422, 430 (2007).  Any lingering uncertainty (of which there is little) 



22 
 

regarding the availability of a forum in Canada would merely add to the remaining 

considerations that independently support Plaintiff’s choice of forum. 

2. Private and Public Interest Factors  

 Even if the defendant’s preferred forum is available and adequate, the plaintiff’s choice 

of forum controls unless “trial in the chosen forum would ‘establish . . . oppressiveness and 

vexation to a defendant . . . out of all proportion to [the] plaintiff’s convenience,’ or [unless] the 

‘chosen forum [is] inappropriate because of considerations affecting the court’s own 

administrative and legal problems.’”  Piper Aircraft Co. v. Reyno, 454 U.S. 235, 241 (1981) 

(quoting Koster v. Lumbermens Mut. Cas. Co., 330 U.S. 518, 524 (1947)).  In deciding whether 

to dismiss an action for forum non conveniens, the court must assess a “range of considerations,” 

including the weight to be accorded to the plaintiff’s choice of forum, the convenience to the 

parties, and “the practical difficulties that can attend the adjudication of a dispute in a certain 

locality.”  Quackenbush v. Allstate Ins. Co., 517 U.S. 706, 723 (1996).   

  i.  The Plaintiff’s Choice of Forum 

 The Court starts with the question—much disputed by the parties—of how much weight 

to afford WE Charity’s choice of forum.  In the usual course, “[a] defendant invoking forum non 

conveniens . . . bears a heavy burden in opposing the plaintiff’s chosen forum.”  Sinochem, 549 

U.S. at 430.  That “presumption applies with less force,” however, “when the plaintiff or real 

parties in interest are foreign.”  Piper Aircraft Co., 454 U.S. at 255.  Here, the CBC argues that 

WE Charity’s decision to sue in the United States carries little weight because, in its view, WE 

Charity Canada is the “real part[y] in interest”—or, at least, it was “the nerve center for all WE 

Charity affiliates” at the relevant time.  Dkt. 16-1 at 33–34.  The CBC acknowledges, to be sure, 

that the U.S. entity’s interest in the case is not “insignificant.”  Id. at 34.  But, according to the 



23 
 

CBC, the far more substantial interest of WE Charity Canada signals to the CBC that WE 

Charity brought suit in this jurisdiction “for reasons other than convenience.”  Id. at 35.  The 

Court is unpersuaded for several reasons. 

 First, and most significantly, a plaintiff is the master of its own complaint.  Here, WE 

Charity has brought suit solely as a U.S. entity, and it will be bound by that decision.  It will need 

to prove that it—that is, the U.S. entity—was defamed, and, if successful, it will be limited to 

any damages suffered by that entity.  In this respect, even if WE Charity Canada suffered some 

separate or additional injury, the U.S. entity is the only “real part[y] in interest” to this action.  

Id. at 33.  The CBC does not dispute that, as a factual matter, the plaintiff WE Charity is a U.S. 

entity, nor could it.  WE Charity is a 501(c)(3) nonprofit charitable organization incorporated in 

the state of New York and licensed to operate in thirty-seven states and the District of Columbia.  

Dkt. 21-1 at 2–3 (Baker Decl. ¶¶ 8–11).  Only one of its board members resides in Canada, and 

the majority of its Board members reside in the United States.  Id. at 4 (Baker Decl. ¶ 21).  It has 

physical offices in Arizona, California, Illinois, New York, Minnesota, and Washington, and 

between 2016 and 2021 it employed between three and forty-seven staff members across the 

United States.  Id. (Baker Decl. ¶¶ 21–22).  The charity has also held numerous charitable events 

and programs in the United States; it “fundraises exclusively in the United States from US-based 

donors;” and it “has institutional partnerships with several . . .  major American charitable 

organizations and companies,” including Dow, Hershey, Microsoft Innovative Educator Experts, 

and the College Board.  Id. at 5–13 (Baker Decl. ¶¶ 24–49).  

 Although the CBC does not dispute any of this, it argues that the U.S. entity has 

significant ties to Canada and that the Canadian entity was the “nerve center for all WE Charity 

affiliates.”  Dkt. 16-1 at 33.  It further argues that it was WE Charity Canada, not the U.S. WE 



24 
 

Charity, that “was responsible for remitting and recording the costs for Kenya projects, and a 

forensic audit involved Ontario accountants auditing primarily WE Charity Canada’s financial 

records.”  Id.  And the CBC further argues that the U.S. WE Charity was “directed by a Canadian 

executive team.”  Id.  The CBC maintains that given the Canadian focus of the WE Charity 

organization as a whole, gamesmanship—and not convenience—is behind the plaintiff’s forum 

choice in this case.  Dkt. 16-1 at 34–35.   

WE Charity disagrees and argues that “its U.S. operations are at the heart of this lawsuit.”  

Dkt. 21 at 28.  WE Charity rejects the CBC’s contention that Canadian parties are more heavily 

invested in this lawsuit, noting that one of the donors at issue in the November Episode, Watson 

Jordan, is an American whose donation was approved by the U.S. Board of Directors; that 

funding to Kenya was overseen by a U.S. citizen employed by the U.S. entity; and, perhaps most 

importantly, that because WE Charity fundraises exclusively in the U.S., any harm to its 

reputation from the alleged defamation would be felt most strongly here.  Id. at 28–29.  WE 

Charity also stresses that WE Charity Canada is winding down and thus, comparatively, has less 

of an interest in this litigation than does the U.S. entity, which continues to fundraise and engage 

in charitable activity.  Id. at 27–28.  And, finally, even assuming that WE Charity Canada has an 

interest in the outcome of this case, that fact does not diminish the very real interest that the 

plaintiff U.S. entity has in “‘seeking justice in [its] own court[].’”  Id. at 29 (quoting Simon v. 

Republic of Hungary, 911 F.3d 1172, 1183 (D.C. Cir. 2018), vacated and remanded on other 

grounds, 141 S. Ct. 691 (2021)).   

The CBC’s efforts to cast this case as a dispute that is—in all but name—between WE 

Charity Canada and the CBC is unavailing.  The plaintiff WE Charity is a U.S. entity with a 

substantial U.S. presence, and it has a substantial interest in the present dispute.  That interest, 



25 
 

moreover, is not dependent upon or inferior to any interest the Canadian entity might also have 

in the case.  To the contrary, the harm that the complaint alleges is focused on the U.S. entity, 

rather than the Canadian one: it avers that “WE Charity is dependent upon its reputation to 

successfully fundraise;” that “[a]ll of WE Charity’s funding comes from corporate sponsorship 

and donations from the United States;” that “[d]onations to WE Charity from the United States 

comprise a majority of the WE Organization’s global funding;” that “[t]he Defamatory 

Statements . . . have caused special damages, including in the form of lost and reduced donations 

to WE Charity’s charitable operations;” and that “[t]he Defamatory Statements have harmed and 

will continue to harm WE Charity’s reputation in the United States, and specifically with WE 

Charity’s donors located in this Country.”  Dkt. 1 at 222–23 (Compl. ¶¶ 705–07, 712–13).  In 

contrast, according to the complaint, WE Charity Canada announced in September 2021 “that it 

would wind down its operations and establish a foundation to provide sustainable ongoing 

funding for existing overseas projects and programs” and, since then, “the WE Organization has 

increased its focus on its ongoing operations and fundraising in the United States.”  Id. at 29 

(Compl. ¶¶ 82–83).  Although the CBC disputes that it defamed or unjustly harmed WE Charity, 

it offers no reason to question WE Charity’s good faith basis for focusing its allegations on the 

harm, if any, occurring to the U.S. entity in the United States. 

The cases on which the CBC relies are inapposite.  First, it relies on the Supreme Court’s 

decision in Piper, in which the Court held that “the presumption in favor of the respondent’s 

forum choice applied with less than maximum force because the real parties in interest are 

foreign.”  454 U.S. at 261.  In Piper, the American plaintiff was an estate administratrix for 

Scottish decedents and their heirs, who were the “real parties in interest.”  Id. at 238–40.  In that 

case, then, a U.S. plaintiff was there merely to assert claims on behalf of others.  The same was 



26 
 

true in In re Air Crash Over S. Indian Ocean, 352 F. Supp. 3d 19 (D.D.C. 2018), in which the 

two U.S. plaintiffs—personal representatives of the estates of deceased airline passengers—may 

have been “selected solely for purposes of th[e] litigation,” which cast “doubt on the suggestion 

that their choice of forum warrants significant deference.”  Id. at 44–45.  Here, there is no 

evidence suggesting that the plaintiff WE Charity—that is, the U.S. entity—is merely acting on 

behalf of a foreign concern—that is, the Canadian entity.  Tellingly, the CBC cites to no case in 

which a court has second-guessed the asserted interest of a plaintiff with an undeniably real and 

personal interest in the litigation, merely because, in the defendant’s view, a foreign affiliate, 

which chose not to sue, arguably had a greater interest in the case.  When a domestic and a 

foreign entity both have real, undisputed interests in a case and only the domestic entity brings 

suit, the solution is not to question that decision, but rather to hold the plaintiff to its choice and 

to limit proof and damages to that entity.  Cf. Simon, 911 F.3d at 1183 (“[T]he addition of 

foreign plaintiffs does not render for naught the weighty interest of Americans seeking justice in 

their own courts.”).   

The Court takes the CBC’s point that WE Charity Canada’s actions are, in many ways, at 

the heart of this lawsuit, and that WE Charity United States has significant Canadian ties.  Dkt. 

22 at 11–16.  The CBC notes, for example, that “WE Charity senior management has always 

directed its global operations from Canada,” id. at 12; that the senior team included Dalal Al-

Waheidi (Executive Director), Victor Li (CFO), Scott Baker (COO), and Marc and Craig 

Keilburger (Founders), Dkt. 16-1 at 16–17; and that, according to the CBC, all five of those 

individuals were based in Canada, id.  The CBC further argues that “WE Charity Canada 

actually was responsible for remitting and recording the costs for Kenya projects, . . . [that] a 

forensic audit involved Ontario accountants auditing primarily WE Charity Canada’s financial 



27 
 

records[,]” and, as explained, WE Charity “has always been directed by a Canadian executive 

team and its compliance with some of its formalities is often handled by Canadians.”  Id. at 33. 

But the CBC’s focus on where the senior management team for the WE Organization 

resided and where important events occurred conflates two separate inquiries.  The first inquiry 

is whether the Court should accord the plaintiff’s choice of forum appropriate deference.  Here, a 

real U.S. entity, with a real interest in this ligation, has elected to sue in its home jurisdiction.  

Under the governing law, that decision is entitled to deference, and the facts that some (or even 

many) of the relevant events occurred in Canada and that some (or even many) of the relevant 

witnesses reside in Canada does not abrade that deference.  Rather, those considerations go to the 

second inquiry, which the Court will turn to in the next section and which asks whether other 

considerations, including the convenience of the parties, access to the evidence, administrative 

difficulties, and the public interest, weigh in favor of transfer, notwithstanding the deference to 

which the plaintiff’s choice of forum is entitled.  For present purposes, the Court merely 

concludes that the U.S. entity is a real party in interest and that its decision to bring suit in its 

home forum is entitled to deference. 

Before turning to weighing the relevant private and public factors, the Court pauses to 

make one final observation.  According to the CBC, WE Charity is engaged in gamesmanship 

and has brought suit in the United States to game some tactical advantage.  Id. at 34–35.  The 

Court has no insight into why WE Charity decided to sue here, nor is there any obvious tactical 

advantage to doing so given the high bar for bringing defamation actions in the United States.  

But, in any event, to the extent the CBC is resisting suit in this forum, it may have its own 

tactical reasons for doing so.  That is the nature of litigation, and, here, the Court has no reason 

to believe that one side or the other is engaged in any conduct that would call into question the 



28 
 

integrity of the judicial process.  Under these circumstances, the best course is to apply settled 

law and let the chips fall where they may.   

 ii.  Private Interest Factors 

The next step is for the Court to consider the relevant private interest factors.  “The 

considerations governing the private interest analysis include ‘the relative ease of access to 

sources of proof; availability of compulsory process for attendance of unwilling, and the cost of 

obtaining attendance of willing, witnesses; possibility of view of premises, if view would be 

appropriate to the action; and all other practical problems that make trial of a case easy, 

expeditious, and inexpensive[, such as] enforce[ea]bility of a judgment if one is obtained [and] 

relative advantages and obstacles to fair trial.’”  Shi, 918 F.3d at 950 (quoting Gulf Oil Corp. v. 

Gilbert, 330 U.S. 501, 508 (1947)).  “A plaintiff ‘may not, by choice of an inconvenient forum, 

vex, harass, or oppress the defendant by inflicting upon him expense or trouble not necessary to 

his own right to pursue his remedy.’”  Id. (quoting Gilbert, 330 U.S. at 508).  “Dismissal in favor 

of suit elsewhere ‘will ordinarily be appropriate where trial in the plaintiff’s chosen forum 

imposes a heavy burden on the defendant or the court, and where the plaintiff is unable to offer 

any specific reasons of convenience supporting his choice,’ such as where a plaintiff chooses a 

particular forum ‘solely in order to harass the defendant or take advantage of favorable law.’”  

Id. (quoting Piper, 454 U.S. at 249 & n. 15).   

Ease of Access to Sources of Proof 

 The CBC asserts that Ontario is the logistically advantageous forum because “the vast 

majority of potential witnesses and documentary evidence will be located in Canada, and 

specifically in Ontario.”  Dkt. 16-1 at 36.  It contends that most of the people identified in the 

complaint, as well as most potential non-party witnesses with relevant knowledge, reside in 



29 
 

Canada.  Id.  And the CBC further contends that, even if U.S. witnesses are called, the number of 

Canadian witnesses will still outnumber them.  Id.  Unsurprisingly, WE Charity disagrees.  In its 

view, the presence of documentary evidence in Canada poses only a minimal hurdle to litigating 

this case in the United States, given the ubiquity of electronic discovery and the ease with which 

documents can be transferred between jurisdictions.  Dkt. 21 at 31.  Nor does WE Charity agree 

that most of the likely witnesses reside in Canada.  Id. at 32–39. 

 An evaluation of the ease of access to sources of proof considers the “[l]ogistical hurdles” 

to obtaining evidence and testimony in the United States.  Shi, 918 F.3d at 951.  Here, if the 

Court were merely to count potential witnesses—or names mentioned in the complaint or in the 

parties’ papers—the scale would tip in favor of Ontario, although not as decidedly so as the CBC 

suggests.  As the CBC notes, all twelve of the journalists and CBC executives mentioned in the 

complaint live in Canada, and nine of the twelve live in Ontario.  Dkt. 16-47 at 1–2 (Perry Decl. 

¶¶ 4–8).  The CBC does not indicate, however, which of these witnesses reside in Toronto and 

which reside in Ottawa—and the distance between those cities is only modestly shorter than the 

distance from Toronto to the District of Columbia (a flight from Toronto to Ottawa takes about 

an hour, while a flight from Toronto to D.C. takes about an hour and twenty-five minutes).1  The 

 
1  The CBC submits a chart purporting to show the “likely area of residence” of certain, potential 

witnesses, and that chart indicates that Catherine Tait, CBC President and CEO; Brodie Felton, 

CBC Editor-in-Chief, Executive Director of Daily News, English Service; Barbara Williams, 

CBC Executive Vice President, English Service; and Jack Nagler, CBC Ombudsman, English 

Service, all reside in Toronto.  Dkt. 16-41 at 4–5.  But the sole source that the CBC cites for 

support is the declaration of Catherine Perry, who merely attests that all four reside in Ontario.  

Dkt. 16-47 at 2 (Perry Decl. ¶ 5).  The CBC does not address the fact that its headquarters is 

located in Ottawa, even if “one of [its] main places of business” is located in Toronto, id. at 1 

(Perry Decl. ¶ 3), raising the question of whether at least some of the business’s senior 

management resides in proximity to the headquarters or to one of the other “main places of 

business.”  In any event, the CBC offers no proof that all four of these executives reside in 

Toronto.   



30 
 

anchor and staff of Enquête, moreover, is based in Montreal, id. at 2 (Perry Decl. ¶ 8), and the 

episode of the podcast identified in the complaint was hosted by Angela Sterritt, a resident of 

Vancouver, British Columbia, id. (Perry Decl. ¶ 6); by car, Vancouver is about 2,500 miles from 

Toronto.  The other CBC employee identified in the complaint, Kate McKenna, who was an 

associate producer of the Fifth Estate, resides in Montreal.  Id. (Perry Decl. ¶ 4). 

 The location of the potentially relevant witnesses affiliated with WE Charity presents 

more of mixed bag.  The co-founders of WE Charity, Craig and Marc Kielburger; WE Charity’s 

Chief Financial Officer, Victor Li; and WE Charity’s former Executive Director, Dalal Al-

Waheidi, all seem to reside in Canada.  See Dkt. 16-1 at 16 n.4; Dkt. 16-7 at 4–5.   But other WE 

Charity-affiliated witnesses reside elsewhere.  WE Charity’s Executive Director, Scott Baker, 

resides in Quito, Ecuador; WE Charity’s Country Director for Kenya, Robin Wiszowaty, resides 

in Roscommon, Michigan; and the Director of WE Village Projects in East Africa, Carol Moraa, 

lives in Kenya.  See Dkt. 21 at 12; Dkt. 16-8 at 3; Dkt. 1 at 16 (Compl. ¶ 30); id. at 16–17 

(Compl. ¶ 31). 

 Potential third-party witnesses also present a mix bag.  Kenneth Froese, a forensic 

accountant, for example, was engaged to conduct an independent investigation “of the flow of 

funds to WE Charity’s Kenyan projects” in order to “provide the CBC with independent 

verification of the propriety of its fundraising and charitable work in Kenya,” Dkt. 1 at 93 

(Compl. ¶ 288), and he lives in Ontario, Dkt. 21-12 at 1 (Declaration of Kenneth Froese ¶ 2).  

The CBC claims that the Complaint mentions by name approximately thirty-five to forty other 

non-party individuals, Dkt. 16-1 at 26 & n.12, although it is unclear how many of these 

individuals the parties are likely to call as witnesses at deposition or trial.  A majority of the 

donors mentioned in the broadcasts, moreover, also reside in Canada.  Dkt. 22-15 at 2–6.  But 



31 
 

other donors, including Reed Cowan and Watson Jordon, reside in the United States.  Id. at 5.  

Significantly, Cowan in mentioned sixty-two times in the complaint, and Jordan is mentioned 

sixty-six times, Dkt. 1; both Cowan and Jordon are featured heavily in the broadcasts; and much 

of the complaint is focused on WE Charity’s contention that the broadcasts falsely claims that 

these donors, along with others, were intentionally misled by WE Charity, see, e.g., Dkt. 1 at 42–

46 (Compl. ¶¶ 140–55); id. at 191–96 (Compl. ¶¶ 582–600).  Their roles as important witnesses 

in this case are undisputed; indeed, according to the complaint, it was Cowan’s (allegedly 

debunked) allegations of fraud that provided the impetus for the CBC’s investigation.  Id. at 42 

(Compl. ¶ 140).  And other third-party witnesses mentioned throughout the complaint include 

Rukshan de Silva, who resides in Sydney, Australia, id. at 197 (Compl. ¶ 605); Laurie Styron, 

the executive director of CharityWatch, who lives in Chicago, Illinois, id. at 124 (Compl. ¶ 374); 

Dkt. 21 at 17; and Gaby Ghorbani, who resides in California, Dkt. 21 at 17.  See also Dkt. 28 at 

33, 56, 62–63, 68; Dkt. 16-41 at 10.  Finally, counsel for WE Charity posits that “[a]ll of the 

damages witnesses [that it intends to call] will be American donors.”  Dkt. 28 at 55–56.  

 Although the CBC is likely correct that a greater number potential witnesses live in 

Canada than in the United States (or elsewhere), many important witnesses reside outside of 

Canada, and, even among those who live in Canada, several live a substantial distance from 

Toronto (or Ottawa).  Nor is the Court yet in a position to evaluate which of these witnesses are 

most likely to play a significant role in the litigation—that is, which will be required to appear 

for more than a brief deposition or court appearance.  And, putting aside the question of 

compulsory process for the moment, the Court notes that the distance from Toronto to the 

District of Columbia is only slightly longer than the distance from Boston, and a typical flight 

takes less than an hour-and-a-half.  



32 
 

 The location of documentary evidence presents a similar picture.  Although the CBC 

stresses that much of the documentary evidence in the case is located in Canada, Dkt. 16-1 at 36, 

it fails to explain why the production or use of that evidence in the United States would pose a 

significant burden to either party.  As the D.C. Circuit has explained, “hurdles to obtaining 

evidence . . . in the United States present less of a problem than they used to in light of 

technological advances,” Shi, 918 F.3d at 951, and, here, there is no reason to believe that the 

relevant documents are maintained solely in hard copy or that the CBC would, if given the 

choice, produce discovery in hard copy form.  Moreover, although the CBC notes that some of 

the documentary evidence may be written in French, Dkt. 16-1 at 43, that fact has no bearing on 

the burden of producing that discovery in the United States. 

Accordingly, although the Court does not doubt that many (and perhaps a majority) of the 

witnesses and most of the relevant documents are in Canada, the Court cannot conclude—ceteris 

paribus—that the relatively short flight from Toronto (or Ottawa) to the District of Columbia or 

that the production of electronic records in the District of Columbia would impose a “harassing, 

vexing, [] oppressive[,]” or otherwise undue burden on the CBC if required to litigate in this 

forum.  Shi, 918 F.3d at 953. 

Availability of Compulsory Process and the Cost of Obtaining Witnesses 

More important than the ease of accessing witnesses (and documents) is the question of 

whether the parties can compel non-voluntary witnesses to appear at all.  See Piper Aircraft Co., 

454 U.S. at 259.  The CBC asserts that Ontario would provide for compulsory process of most 

(although not all) of the witnesses who, in its view, will play a pivotal role in the litigation.  

Canadian law provides for compulsory process over its residents:  Witnesses residing in Ontario 

may be compelled to appear by subpoena, while a separate process governs the compelled 



33 
 

attendance of witnesses residing in other Canadian provinces.  Dkt. 16-1 at 40 (citing Rogers 

Decl. ¶ 29).  The CBC claims that the parties’ attempts to subpoena witnesses in the U.S., by 

contrast, will prove cumbersome under the procedure for serving letters rogatory.  Id. at 39; Dkt. 

28 at 28.   WE Charity responds that there is no reason to believe that any of the key witnesses in 

the case would decline to appear voluntarily, but adds that, if any witness declines to appear, 

letters rogatory provide a sufficient (and not overly cumbersome) means of securing that 

witness’s testimony.  Dkt. 21 at 32, 35–36.   

 WE Charity has the better of the two arguments.  To start, the Court agrees that there is 

little reason to believe that the key witnesses—at least those who reside in Ontario—would 

decline to appear voluntarily.  In its briefing, the CBC points to twelve potential witnesses who 

were allegedly involved creating the broadcasts at issue or who were identified in the complaint 

as potentially responsible CBC executives.  Dkt. 16-47 at 1–2 (Perry Decl. ¶¶ 4–8).  But, as the 

CBC’s counsel candidly acknowledged at oral argument, all twelve of these potential witnesses 

still work for the CBC and, as a result, are easily available to the CBC without compulsory 

process.  Dkt. 28 at 21–22.  The CBC remains concerned, however, that there is “no way of 

knowing whether all of these employees will still be employed two or three years from now at 

the time of trial.”  Id. at 22.  Similarly, WE Charity will be required to produce any of its current 

employees with relevant knowledge and, to the extent any important witnesses work for the WE 

Organization but not for the U.S. entity that has brought this suit, there is no reason to believe 

that those witnesses would decline to participate voluntarily in the litigation that their sister 

entity has brought.  Moreover, a number of crucial WE Charity witnesses, including Wiszowaty, 

Moraa, and Baker, do not reside in Canada.  See Dkt. 1 at 16–17 (Compl. ¶¶ 30–31) and Dkt 16-

8 at 3. 



34 
 

 Among the third-party witnesses, some risk exists that a Canadian donor will decline to 

appear voluntarily and that the parties will be required to make use of letters rogatory.  But the 

same risk exists on the other side of the equation.   From WE Charity’s perspective, Cowan, 

Jordan, and Ghorbani are all important donor witnesses, and they reside—and are subject to 

subpoena—in the United States, Dkt. 1 at 42, 191, 203 (Compl. ¶¶ 142, 578, 582, 635), as is 

Styron, who lives in Chicago and who WE Charity’s alleges “react[ed] to false and misleading 

information that the CBC provided to her” by incorrectly opining “that WE Charity carried out 

an improper scheme to deliberately misle[a]d donors,” Dkt. 1 at 124 (Compl. ¶ 374).  To be sure, 

Kenneth Froese resides in Ontario, Dkt. 21-12 at 1 (Froese Decl. ¶ 2), and would, in the ordinary 

course, lie beyond the subpoena power of the U.S. courts.  But he has submitted a declaration 

attesting that, “[i]f requested, [he] plan[s] to travel to Washington D.C. to provide live testimony 

in this case” and that, “as Senior Managing Director of Froese Forensic, [he has] the authority to 

direct other Froese Forensic employees to provide live testimony at trial and will do so if asked.”  

Id. (Froese Decl. ¶¶ 3–4). 

 In sum, it is possible—and perhaps likely—that the parties will encounter difficulties or 

burdens in compelling testimony in this case.  That difficulty, however, lies on both sides of the 

border, and indeed extends to three other continents: Africa, South America, and 

Australia/Oceania.  Moreover, there is reason to believe that many—and perhaps most—of the 

key witnesses will appear voluntarily, either because they are employed by a party or because 

they want to be heard by the factfinder in the most effective manner possible.  And, more to the 

point, it is the CBC that is moving to dismiss, and it accordingly bears the burden of 

demonstrating that it will have difficulty obtaining necessary testimony if this jurisdiction retains 

venue.  The D.C. Circuit confronted just this question in Shi, where it held that the movants in 



35 
 

that case failed even to “suggest they [would] be unlikely to persuade their proposed witnesses 

located abroad . . . to appear voluntarily in a U.S. Court” and that their failure to carry that 

burden “weigh[ed] against dismissal.”  918 F.3d at 951.  Other courts are in accord.  See, e.g., 

Duha v. Agrium, Inc., 448 F.3d 867, 877 (6th Cir. 2006) (“Here [the defendant] did not allege, 

much less carry its burden to show, that any witness was unwilling to testify and that compulsory 

process was consequently needed.  When no witness’ unwillingness has been alleged or shown, a 

district court should not attach much weight to the compulsory process factor.”); Neelon v. 

Krueger, 63 F. Supp. 3d 165, 176 (D. Mass. 2014) (similar); FC Inv. Grp. LC v. Lichtenstein, 

441 F. Supp. 2d 3, 14 (D.D.C. 2006) (“When analyzing the convenience of parties and witnesses, 

a defendant must show that witnesses would be unwilling to testify in the District of Columbia.  

Otherwise, it is assumed that the witnesses will voluntarily appear . . . .”) (internal citation 

omitted). 

 Nor is the Court persuaded that litigating the case here would impose additional costs that 

would warrant dismissal on grounds of forum non conveniens.  To start, the CBC has offered no 

evidence that the cost of litigating this case here would be “harassing, vexing, or oppressive.”  

Shi, 918 F.3d. at 953.  Toronto is about 350 miles from Washington, D.C., and direct flights 

between the two cities are frequent, relatively inexpensive, and last around an hour and a half.  In 

today’s age of modern travel, it can hardly be said that requiring witnesses to make that journey 

is unduly burdensome.  The CBC barely argues otherwise, merely responding that by bringing 

this motion, it obviously thinks litigating here would be inconvenient.  Dkt. 22 at 18.   

 In sum, then, the likelihood that many witnesses will participate voluntarily, the 

availability of compulsory process for unwilling witnesses, and the costs associated with 

litigating here do not weigh in favor of dismissal. 



36 
 

Enforceability of a Judgment 

 WE Charity asserts that a U.S. forum is necessary to obtain a defamation judgment that 

will be recognized and enforced in the U.S.  Dkt. 21 at 39.  Here, WE Charity falls short.  

According to WE Charity, Congress has barred recognition and enforcement of a foreign 

judgment for defamation unless the foreign court provides at least as much protection for 

freedom of speech as the First Amendment.  See id. at 39–40 (citing the Securing the Protection 

of our Enduring and Established Constitutional Heritage (“SPEECH Act”), Pub. L. No. 111-223, 

§ 1, 124 Stat. 2380 (codified as 28 U.S.C. §§ 4101–4105)).  Contending that Canadian 

defamation law is less protective than the First Amendment, WE Charity claims that no 

Canadian judgment would be enforceable in the U.S, but “a defamation judgment issued by this 

Court will be easily enforceable in Canada.”  See Dkt. 21 at 40–41.  The CBC disagrees with this 

reading of the SPEECH Act, claiming instead that it “addresses the opposite scenario: a foreign 

plaintiff that sues an American defendant in a foreign jurisdiction, and then tries to domesticate a 

foreign judgment in a U.S. court.”  Dkt. 22 at 22.   

 The Court is skeptical that WE Charity needs to obtain a judgment against the CBC that 

is enforceable in the United States, since the CBC is a Canadian entity and, presumably, most of 

its assets are in Canada.  Nor is the Court persuaded that WE Charity needs a U.S. judgment that 

will have preclusive effect in future litigation in the United States; the prospect of future 

litigation between the same parties raising the “same issue[s]” raised, contested, and “necessarily 

determined” in this case, see Lavergne v. United States House of Representatives, 2018 WL 

4286404 at *5 (D.D.C. 2018) (three-judge court), is both remote and speculative.  And the Court 

is also unconvinced that only a judgment from a U.S. court will carry the weight necessary to 

restore WE Charity’s reputation among U.S. donors; a decision from a Canadian court finding 



37 
 

that the Canadian Broadcasting Corporation wronged a U.S. entity would carry substantial 

weight.   

 In reply, the CBC attempts to turn this argument against WE Charity, suggesting that, if 

WE Charity wants to ensure that any judgment that it obtains is enforceable, it would sue in 

Canada, where the CBC and its asserts are located.  Dkt. 22 at 22.  But suing in the U.S. is the 

choice that WE Charity made, and it is free to decide whether the benefit of suing in its preferred 

forum outweighs any cost it may incur in enforcing whatever judgment it is able to obtain.  The 

CBC, for its part, will suffer no prejudice if WE Charity is forced to jump through additional 

hoops to enforce its judgment, if any.   

 Ultimately, however, as with the parties’ dispute over the availability of a Canadian 

forum, the Court need not resolve this dispute, because the Court is—for the reasons discussed 

above—unpersuaded by the CBC’s forum non conveniens argument.   

 iii. Public interest factors 

The public interest factors do not weigh decisively in either direction and, accordingly, 

they do not alter this result.  “The considerations governing the public interest analysis include 

the ‘administrative difficulties’ [encountered] when ‘litigation is piled up in congested centers,’ 

the ‘burden’ of jury duty on ‘a community which has no relation to the litigation,’ the ‘local 

interest in having localized controversies decided at home,’ and the ‘appropriateness’ of trying a 

diversity case ‘in a forum that is at home with the state law that must govern the case, rather than 

having a court in some other forum untangle problems in conflict of laws, and in law foreign to 

itself.’”  Shi, 918 F.3d at 952 (quoting Gilbert, 330 U.S. at 508–09).   



38 
 

Administrative Difficulties 

The CBC maintains that various administrative difficulties, including docket congestion 

and the fact that some of the documents at issue were written in French, weigh in favor of 

dismissal.  Dkt. 16-1 at 43.  In response, WE Charity notes that the CBC cites “no actual 

evidence of court congestion in this forum . . . [or] of any lesser court congestion in Ontario” and 

argues that most of the evidence that the CBC identifies (such as the Enquête episode) has 

already been translated to English or, in any event, will need to be translated for English-

speaking witnesses even in a bilingual Ontario court.  Dkt. 21 at 43–44; see, e.g., Dkt. 1-6 (Ex. F 

to Compl.) (French transcript of Enquête); Dkt. 1-7 (Ex. G to Compl.) (English translation of Ex. 

F); Dkt. 21 at 43–44.   

With respect to the comparative levels of congestion of the Court and courts in Ontario, 

neither party has provided evidence establishing a material difference.  WE Charity relies on its 

expert’s observation, see Dkt. 21 at 43; Dkt. 21-10 at 12 (Harrison Decl. ¶ 37), and the CBC, in 

challenging WE Charity’s expert, notes that “at most” that analysis suggests that the length of 

time needed to proceed from filing a complaint to trial in this Court and in Ontario are “in 

equipoise,” see Dkt. 22 at 24.  Given the relative lack of evidence, this consideration favors 

neither side.  The Court notes, however, that the parties have submitted reams of materials 

regarding this threshold motion, leaving this Court with the comparative efficiency advantage of 

having already spent many hours studying the parties’ allegations and respective positions. 

Turning to the question of translation, the Court recognizes that a need to translate a large 

quantity of evidence might favor dismissal.  See, e.g., MBI Grp., Inc. v. Credit Foncier du 

Cameroun, 558 F. Supp. 2d 21, 33 (D.D.C. 2008) (MBI I), aff’d, MBI II, 616 F.3d 568 (D.C. Cir. 

2010); Croesus, 212 F. Supp. 2d at 39.  Here, however, the Court is unpersuaded that the need 



39 
 

for translation carries substantial weight for three reasons.  First, the CBC is free to produce 

discovery in its existing form and, accordingly, to the extent documents are written in French, the 

CBC may produce them in French.  WE Charity, then, will bear the cost of translating those 

documents for its review and possible use at deposition or trial.  Second, as the CBC’s counsel 

acknowledged at oral argument, the CBC is unaware of any witnesses who do not speak English, 

Dkt. 28 at 38, thus minimizing the likelihood that the trial or depositions will take place in 

French or that it will be necessary to employ an interpreter at trial or at the depositions.  Third, 

the Court once again notes that it is the CBC that bears the burden of proof for present purposes, 

and it has failed to demonstrate that—beyond the burden of translating emails and other 

materials relating to the Enquête episode, which WE Charity will need to shoulder—the CBC  

will need to shoulder any translation burden.   

Thus, although some relevant documents are written in French, the Court is unpersuaded 

that the need for translation would place any undue burden on the CBC, the Court, or any entity 

other than WE Charity, and the CBC is prepared to accept that not uncommon burden in 

transnational litigation.   

Localized Controversy 

The CBC also maintains that Canada has a strong local interest in the dispute because 

WE Charity “is virtually a household name in Canada;” Canada has a “clear interest in a dispute 

about how charitable funds were spent by an international charity headquartered in Ontario;” 

“media scrutiny of WE Charity arose out of a Canadian political scandal;” the CBC is Canada’s 

“national public broadcaster governed by Canadian statutes;” and most of the publications at 

issue were “primarily researched and prepared by a . . . team based in Toronto.”  Dkt. 16-1 at 41–

42; see also Dkt. 22 at 25.  The CBC further stresses that Ontario defamation law reflects a 



40 
 

different balance of interests than U.S. defamation law, and Ontario has a “localized interest in 

applying its approach to the protection of free speech and expression to speech emanating 

from . . . Canada’s national broadcaster about a [Canadian] charity.”  Dkt. 16-1 at 42.  In 

response, WE Charity asserts that this is not a “‘localized’ Canadian controversy” because U.S. 

interests are equally implicated.  Dkt. 21 at 44.  For several reasons, the Court concludes that this 

factor adds little to the CBC’s arguments. 

First, the earlier political controversy involving WE Charity has almost no bearing on this 

case.  It explains why WE Charity Canada is winding down and why the CBC might have taken 

an interest in a story about possible malfeasance involving WE Charity.  But the political 

controversy itself is unrelated to the operative allegations in this case.  Nor does the fact that 

“WE Charity is virtually a household name in Canada” mean that Canada has a unique interest in 

the adjudication of this case.  To be sure, the CBC is an instrumentality of the Canadian 

government, and that carries some weight.  Cf. In re Air Crash, 352 F. Supp. 3d at 39 (finding 

Malaysia has the “overwhelming interest” in part because the airline at issue is “Malaysia’s 

national air carrier”).  But the CBC leaves it at that and does not argue that it is entitled, by virtue 

of that status alone, to special consideration in the choice of forum or that principles of 

international comity favor dismissal.  At the same time, the United States has its own interest in a 

case in which a registered 501(c)(3) U.S. charity either (1) was injured in the United States due 

to the CBC’s defamation; or (2) misled U.S. donors and committed other improper acts.  

Likewise, the fact that the allegedly defamatory publications were researched in Canada carries 

some weight, but not enough to establish the type of strong, localized interest that might favor 

dismissal.  To the contrary, substantial portions of the broadcasts were filmed in Kenya, and 

other portions were filmed in the United States.  See Dkt. 21 at 44 (contending that the Fifth 



41 
 

Estate episode “is filmed almost entirely in Kenya and the U.S., and the only footage of Canada 

is a few stock shots of WE Canada’s former headquarters and a brief montage of a CBC 

newsroom”).  In substance, moreover, the publications addressed the use of funds raised in 

Canada and in the United States to fund projects in Kenya.  Although Canada has an interest in 

that subject matter, so does the United States and Kenya. 

The CBC stresses that Canadian free speech and defamation law differs in significant 

ways, lacking a fault requirement while also recognizing an affirmative defense of “responsible 

communication,” and it argues that Canada has an interest in having its news organizations 

judged by its free speech standards.  See Dkt. 16-1 at 42.  Those standards are in many ways less 

demanding than in the United States, but they also place “a greater premium on the opportunity 

to seek the dismissal of claims challenging speech early in a case, before significant costs are 

incurred.”  Id.  But that contention proves too much.  In almost every case, the foreign law will 

differ in certain respects from U.S. law, and, here, the substantive U.S. law is, if anything, more 

protective of the interests of defamation defendants, like the CBC, than Canadian law.  It is 

difficult to see how Canada has a unique, localized interest in applying a less protective standard 

in defamation cases. 

By way of comparison, in Neelon v. Krueger, 63 F. Supp. 3d 165, 173 (D. Mass. 2014), 

that court was faced with a dispute “between a resident of Massachusetts and two Canadian 

defendants regarding statements made in Canada and published to the United States about acts 

purportedly occurring in Mongolia.”  Id.  That court determined that the case did not raise “the 

sort of ‘localized controversy’ best resolved in any particular forum.”  Id.  “Although Canada 

may have a strong interest in cases involving its citizens,” the court explained, “the United States 

has an equally strong interest in disputes affecting its own citizens.”  Id.  The same is true here.  



42 
 

See also Cruise Connections Charter Mgmt. 1, LP v. Att’y Gen. of Canada, 764 F. Supp. 2d 155, 

157, 162–63 (D.D.C. 2011) (denying forum non conveniens motion even where “the Government 

of Canada does have a strong interest in the controversy because the alleged contract breach 

occurred there”). 

“With this public interest factor,” the Court asks whether “there is an identifiable local 

interest in the controversy, not whether another forum also has an interest.”   Bos. 

Telecommunications Grp., Inc. v. Wood, 588 F.3d 1201, 1212 (9th Cir. 2009) (quoting Tuazon v. 

R.J. Reynolds Tobacco Co., 433 F.3d 1163, 1182 (9th Cir. 2006)).  Although Canada may have a 

significant interest in this case, the case is not uniquely localized, and the United States also has 

a considerable interest (as does Kenya).   

Choice-of-Law 

The CBC did not raise any choice-of-law arguments in its motion to dismiss and 

therefore waives any argument that this factor weighs in favor of dismissal.  WE Charity, in 

contrast, raised the issue in its opposition brief, arguing that because U.S. law will govern the 

dispute if it remains in the U.S., choice of law does not favor dismissal.  Dkt. 21 at 42–43.  In 

reply, the CBC briefly argues that New York rather than D.C. law would apply if the case is 

heard here. Dkt. 22 at 23. 

The CBC is correct that “the public interest factors point towards dismissal where the 

court would be required to untangle problems in conflict of laws, and in law foreign to itself.”  

See Piper Aircraft Co., 454 U.S. at 251 (internal quotation marks and citation omitted).  But, 

here, both parties agree that U.S. law would govern if this case stays in this Court and applying 

common choice-of-law rules to determine whether New York or D.C. law will govern on the 

merits is hardly novel nor uniquely burdensome.  U.S. courts make determinations of this kind 



43 
 

every day, and it would dramatically expand the concept of forum non conveniens to place 

significant weight on the need to make such an every-day determination. 

* * * 

 This case implicates both Canadian and U.S. interests and will require the testimony of 

witnesses who reside in Canada, the United States, Africa, and elsewhere.   It is certainly 

possible—and perhaps likely—that a greater number of witnesses will be found in Canada, and it 

is possible—and perhaps likely—that the Canadian public will take a greater interest than the 

U.S. public in the case.  But those considerations are modest ones that are insufficient to 

overcome the substantial deference owed to WE Charity’s choice of forum.  See Shi, 918 F.3d at 

948.  The CBC bears the burden of showing that litigating this case in Ontario would be 

significantly more convenient, and it has failed to carry that burden.  The Court, accordingly, 

will deny the CBC’s motion to dismiss for forum non conveniens. 

B.  Jurisdiction Under the FSIA 

 The CBC also argues that the Court lacks subject-matter jurisdiction over WE Charity’s 

non-defamation causes of action—breach of contract (Count II), promissory estoppel (Count III), 

and negligent misrepresentation (Count IV).2  On this ground, the CBC is more successful:  The 

 
2 The CBC “does not dispute” that “this Court has subject matter jurisdiction over [WE 

Charity’s] defamation claim,” on the theory that “the transmission of a program to viewers in the 

United States is sufficient to confer jurisdiction over a defamation claim under the commercial 

activity exception to the FSIA.”  Dkt. 16-1 at 46 n.19.  Because a foreign state can explicitly or 

implicitly waive its immunity from jurisdiction of U.S. courts, the Court need not further 

consider whether the defamation claim is subject to an exception under the FSIA.  See 28 U.S.C. 

§ 1605 (“[A] foreign state shall not be immune from the jurisdiction of courts of the United 

States . . . in any case in which the foreign state has waived its immunity either explicitly or by 

implication.”); Wye Oak Tech., Inc. v. Republic of Iraq, 24 F.4th 686, 691 (D.C. Cir. 2022) 

(“Where ‘explicit’ waiver occurs, the foreign state expressly consents to forgo its sovereign 

immunity with respect to a certain class of disputes or a particular subject matter.”) (cleaned up).  



44 
 

Court agrees that the CBC is entitled to sovereign immunity with respect to those three claims, 

and the Court, accordingly, will dismiss those claims for lack of jurisdiction. 

 The Foreign Sovereign Immunities Act (“FSIA”) provides that “a foreign state shall be 

immune from the jurisdiction of the courts of the United States . . . except as provided in sections 

1605 to 1607 of this chapter.”  28 U.S.C. § 1604.  A “foreign state” includes “an agency or 

instrumentality of a foreign state” (1) that “is a separate legal person, corporate or otherwise,” (2) 

that “is an organ of a foreign state or political subdivision thereof, or a majority of whose shares 

or other ownership interest is owned by a foreign state or political subdivision thereof,” and (3) 

that “is neither a citizen of a State of the United States . . . nor created under the laws of any third 

country.”  Id. § 1603(a)–(b).  Here, the parties agree that the CBC, a so-called “crown 

corporation” wholly owned by the Canadian government, is an agency or instrumentality of 

Canada.  Dkt. 1 at 15–16 (Compl. ¶ 26).  The CBC is therefore immune from suit in the United 

States, unless one of the FSIA exceptions applies.  See Rosenkrantz v. Inter-Am. Dev. Bank, 35 

F.4th 854, 861 (D.C. Cir. 2022) (“But the presumption” of FSIA immunity “is subject to several 

statutory exceptions . . . which constitute the sole basis to obtain subject matter jurisdiction.”) 

(internal citation omitted).  Because sovereign immunity must be assessed “on a claim-by-claim 

basis,” the Court must “review[] the causes of action separately” to determine whether an 

exception applies to each claim.  Rodriguez v. Pan Am. Health Org., 29 F.4th 706, 712–15 (D.C. 

Cir. 2022).  Under settled D.C. Circuit precedent, “the plaintiff bears the initial burden” of 

overcoming the “presumption of immunity” and, accordingly, must “produc[e] evidence that an 

exception applies.”  Bell Helicopter Textron, Inc. v. Islamic Republic of Iran, 734 F.3d 1175, 

1183 (D.C. Cir. 2013).  Only if the plaintiff bears this initial burden of production must the 

defendant carry the “burden of persuasion to show [that] the exception does not apply.”  Id. 



45 
 

 In an effort to carry its initial burden, WE Charity identifies only one arguably available 

exception to the FSIA, the “commercial activity exception.”  Dkt. 21 at 48–52.  That exception 

applies to causes of action that are “based [1] upon a commercial activity carried on in the 

United States by the foreign state,” [2] “or upon an act performed in the United States in 

connection with a commercial activity of the foreign state elsewhere,” [3] “or upon an act outside 

the territory of the United States in connection with a commercial activity of the foreign state 

elsewhere and that act causes a direct effect in the United States.”  28 U.S.C. § 1605(a)(2).  

As explained above, WE Charity’s non-defamation claims relate to an alleged contract 

between WE Charity and the CBC.  WE Charity alleges, in particular, that on September 10, 

2021, Wiszowaty agreed on behalf of WE Charity to permit the CBC to interview Moraa on the 

condition that the CBC would agree, in turn, to interview Wiszowaty about financial matters.  

Dkt. 1 at 82–83 (Compl. ¶¶ 258–62).  The CBC proceeded to interview Moraa but did not 

interview Wiszowaty.  Id. at 83 (Compl. ¶¶ 263–64).  Then, in November 2021, the CBC 

informed WE Charity that it would publish its coverage without interviewing Wiszowaty.  Id. 

(Compl. ¶ 265).  To be sure, later that same month, the CBC offered to interview Wiszowaty, id. 

at 84 (Compl. ¶¶ 270), but WE Charity argues that the CBC’s offer was simply an effort “to 

mitigate [the] damages from [its earlier] breach,” Dkt. 21 at 47, and that the CBC never lived up 

to its end of the bargain.  After some back-and-forth, Wiszowaty declined to be interviewed on 

the theory that the scope and nature of the interview were not as originally promised.  Dkt. 1 at 

91 (Compl. ¶ 280).   

In seeking to overcome the “presumption of immunity,” WE Charity focuses on the third 

prong of the commercial activity exception and argues that CBC’s alleged breach of contract 

caused a direct effect in the United States.  Dkt. 21 at 48–52.  The parties agree (or at least do not 



46 
 

dispute) that WE Charity’s contract-based causes of action clear the first hurdle for invoking that 

exception:  Accepting WE Charity’s allegations as true for present purpose, those claims are 

based on “an act” committed outside the United States “in connection with a commercial 

activity.”  See Odhiambo v. Republic of Kenya, 764 F.3d 31, 38 (D.C. Cir. 2014).  The question 

is whether that act—the alleged breach—caused a “direct effect in the United States.”  28 U.S.C. 

§ 1605(a)(2).  The D.C. Circuit’s “direct effect cases involving alleged breaches of contract have 

turned on whether the contract in question established the United States as a place of 

performance.”  Odhiambo, 764 F.3d at 38.  “By definition,” the court explained, “breaching a 

contract that establishes the United States as a place of performance will have a direct effect 

here, whereas breaching a contract that establishes a different or unspecific place of performance 

can affect the United States only indirectly, as the result of some intervening event such as the 

plaintiff’s move to this country.”  Id. (emphasis in original).    

Peterson v. Royal Kingdom of Saudi Arabia, 416 F.3d 83 (D.C. Cir. 2005), is illustrative.  

In that case, the plaintiff sued Saudi Arabia for breach of contract, among other causes of action, 

based on Saudi Arabia’s termination of a state-sponsored annuity fund for foreigners workers 

and failure to provide adequate notice of the termination and a full refund of the payments made 

to the fund on his behalf.  Id. at 84–85.  The D.C. Circuit was unpersuaded that the commercial 

activity exception exposed Saudi Arabia to suit, concluding that the plaintiff’s claims failed to 

satisfy the “direct effect in the United States” requirement.  Id. at 89–91.  As the court explained, 

the Supreme Court “defined the term ‘direct effects’” in Republic of Argentina v. Weltover, Inc., 

504 U.S. 607 (1992), and, in doing so, the Court limited that term to those “effects” that 

“follow[] as an immediate consequence of the defendant’s . . . activity.”  Id. at 90. (cleaned up).  

In Weltover, that meant that the plaintiffs could pursue their claims against Argentina for the 



47 
 

unilateral “rescheduling of the maturity date of certain bonds” because “New York was . . . the 

place of performance for Argentina’s ultimate contractual obligations” and, thus, the 

rescheduling had a “direct effect” in the United States.  Id. (cleaned up).  But the Supreme 

Court’s reasoning in Weltover did not extend to Peterson because, in Peterson, the plaintiff did 

not allege or proffer any evidence that Saudi Arabia had agreed—expressly or implicitly—to 

make payment to him in the United States.  Id. at 90–91.  In short, the Court must focus on the 

place of performance—or the place of promised performance—and not the place where the 

plaintiff happened to reside or suffered some incidental or indirect loss. 

The D.C. Circuit has reached similar conclusions in a host of other cases.  See, e.g., de 

Csepel v. Republic of Hungary, 714 F.3d 591, 600–01 (D.C. Cir. 2013) (“[W]e ask whether the 

complaint alleges that Hungary promised to perform specific obligations in the United States.”); 

Cruise Connections Charter Mgmt. 1, LP v. Att’y Gen. of Canada, 600 F.3d 661, 665 (D.C. Cir. 

2010) (holding that the exception did apply where, among other things “the travel agency 

agreement was negotiated in and called for performance in the United States”); Goodman 

Holdings v. Rafidain Bank, 26 F.3d 1143, 1146 (D.C. Cir. 1994) (“Neither New York nor any 

other United States location was designated as the ‘place of performance’ . . . .”); Zedan v. 

Kingdom of Saudi Arabia, 849 F.2d 1511, 1514 (D.C. Cir. 1988) (“But financial hardship 

fortuitously suffered in the United States is not a direct effect . . . .”) (emphasis added).  As the 

D.C. Circuit has summarized its precedent: 

[T]his Court’s cases draw a very clear line: For purposes of clause three of the 

FSIA commercial activity exception, breaching a contract that establishes or 

necessarily contemplates the United States as a place of performance causes a 

direct effect in the United States, while breaching a contract that does not 

establish or necessarily contemplate the United States as a place of performance 

does not cause a direct effect in the United States. 

 

Odhiambo, 764 F.3d at 40. 



48 
 

WE Charity maintains that it satisfies this rule because the parties contemplated that the 

interview of Wiszowaty would occur in the United States, and, more particularly, in Michigan, 

where Wiszowaty lives.  Dkt. 21 at 46–47.  The Court is unpersuaded:  Neither the complaint nor 

any evidence WE Charity has proffered suggests that the parties ever agreed—or mutually 

contemplated—that the interview would occur in any specific location, much less in Michigan.   

Recognizing the difficulty that it faces, WE Charity argues that the CBC had a “course of 

performance” of interviewing “on-air sources on-camera at the source’s location” and that the 

“CBC knew that Ms. Wiszowaty was in the U.S. and both parties contemplated the interview 

would be there.”  Id. at 49.  That assertion is remarkable ipse dixit for a case in which the 

complaint covers 760 numbered paragraphs and 222 pages.  Dkt. 1.  Even if the CBC often—or 

even usually—interviewed sources “at the source’s location,” that practice would not establish 

an agreed upon place of performance.  It is difficult to imagine that WE Charity would have, or 

could have, claimed that the CBC breached the alleged agreement had it, for example, offered to 

interview Wiszowaty on-air and in-person while she was in Toronto on other business (as 

Wiszowaty later proposed).  Id. at 86–88 (Compl. ¶¶ 275–277).  And the assertion that “both 

parties contemplated that the interview would” occur in Michigan is just that—it is an assertion, 

unsupported by any substantive factual allegations or evidence.  More is needed to satisfy WE 

Charity’s burden of production. 

The facts that are before the Court, moreover, belie WE Charity’s unsupported assertion.  

There is evidence, for example, that the CBC “contemplated” interviewing Wiszowaty in Kenya, 

where Cashore seems to have believed she was located at the time.  See Dkt. 21-9 at 16 (email 

from Cashore to Wiszowaty stating, “We plan to be in Kenya by the end of next week and are 

hoping we can arrange an interview with you at a time that works for you.”).  Wiszowaty 



49 
 

responded that she was “presently in the United States so an interview . . . in Kenya this week is 

not possible.”  Id. at 14.  Tellingly, she merely said that she was not available for an interview in 

Kenya “this week,” and it hardly surprising that Cashore assumed that he would be able to 

interview WE Charity’s Country Director for Kenya in Kenya.  Dtk. 1 at 16 (Compl. ¶ 30).  

More importantly, WE Charity fails to point to any evidence—or even an allegation—indicating 

that the CBC (expressly or implicitly) agreed to travel to Michigan to interview Wiszowaty.  Nor 

does WE Charity point to any evidence—or allegation—suggesting the Wiszowaty or anyone 

else at the charity was even aware, at the time the parties entered the alleged agreement, that the 

CBC had a “course of performance” of interviewing individuals at the source’s location, much 

less that the parties mutually relied upon that “course of performance” when they entered the 

alleged agreement.   

Changing tack, WE Charity next argues that performance in the United States is not 

required to establish “direct effects” in a contract case.  Dkt. 21 at 50–51.  For support, it relies 

on Cruise Connections Charter Mgmt. 1, LP v. Att’y Gen. of Canada, 600 F.3d 661 (D.C. Cir. 

2010).  “In th[at] case the Canadian government terminated a contract with a U.S. company to 

provide cruise ship services in Canada.”  Id. at 662.  “Because this left the U.S. company unable 

to consummate fully negotiated, multi-million-dollar subcontracts with U.S.-based cruise lines to 

provide the necessary ships,” and because the contract at issue required the company “to 

subcontract with two U.S.-based cruise lines,” the D.C. Circuit “conclude[d] that Canada’s 

termination of the contract had a ‘direct effect’ in the United States.”  Id. at 662–63.  WE Charity 

focuses on the court’s observation that “[t]he FSIA, however, requires only that effect be 

‘direct,’ not that the foreign sovereign agree that the effect would occur.”  Id. at 665.  In the very 

next sentence, however, the court added: “In any event, the contract itself required the ships to 



50 
 

come from Holland America and Royal Caribbean cruise lines,” which are both U.S.-based 

companies, id., and so “the travel agency agreement . . . called for performance in the United 

States.”  Id.  In a subsequent decision, moreover, the D.C. Circuit confirmed that the test is 

“whether the complaint alleges that [a party] promised to perform specific obligations in the 

United States.”  de Csepel, 714 F.3d at 600–01.  But even if substantial lost revenue in the 

United States flowing directly from a breach of contract were sufficient to satisfy the direct 

effects requirement—even where the place of performance was not in the United States—the 

facts of Cruise Connections are a far cry from those that WE Charity outlines here.  Most 

notably, nothing in this case turns on whether the CBC would have interviewed Wiszowaty in 

Michigan, in Canada, or in Kenya. 

Finally, WE Charity tries to satisfy the other two prongs of the commercial activity 

exception.  It first claims that this “action is based upon a commercial activity carried on in the 

United States by the foreign state.”  28 U.S.C. § 1605(a)(2); see Dkt. 21 at 51.  That argument is 

based on the same unsupported theory that the parties agreed to interview Wiszowaty in 

Michigan.  It further claims that “the action is based upon . . . an act performed in the United 

States in connection with a commercial activity of the foreign state elsewhere.”  28 U.S.C. 

§ 1605(a)(2); see Dkt. 21 at 51-52.  This argument posits that the “CBC was to perform its 

portion of the contract in Michigan and did broadcast to the U.S. without [the] benefit of the 

content of Ms. Wiszowaty’s interview.”  Again, there is no evidence that the parties anticipated 

performing in Michigan, and the wholly conclusory allegations contained in the complaint carry 

no weight, cf. Ashcroft v. Iqbal, 556 U.S. 662, 681 (2009).   

Perhaps anticipating the uphill nature of its argument, WE Charity seeks leave to re-plead 

the relevant portions of its complaint should the Court grant the CBC’s motion to dismiss its 



51 
 

non-defamation claims.  Dkt. 21 at 48.  On the present record, the Court is unpersuaded that 

granting leave to amend would serve the interests of justice, even under the liberal standard 

contained in Rule 15.  See Firestone v. Firestone, 76 F.3d 1205, 1208 (D.C. Cir. 1996) (noting 

that a court need not grant leave to amend where futile).  The parties have presented lengthy 

papers and volumes of exhibits, along with lengthy oral arguments, yet WE Charity has failed to 

even hint at a theory or set of facts that might meet its burden of production.  If there is more to 

the story, however, WE Charity may file a motion explaining why granting leave to amend a 

complaint that already exceeds 200 pages would not be futile, along with a proposed, amended 

complaint (and redline), as required by the Court’s rules.   

The Court will, accordingly, dismiss WE Charity’s three non-defamation claims, without 

prejudice.   

CONCLUSION 

For the foregoing reasons, Defendant’s motion to dismiss for forum non conveniens is 

hereby DENIED, and its motion to dismiss Counts II, III, and IV for lack of subject-matter 

jurisdiction is GRANTED.    

SO ORDERED.  

                                /s/ Randolph D. Moss                  

                        RANDOLPH D. MOSS  

                   United States District Judge  

 

Date:  June 27, 2023 

 


