
1 
 
 

 

 

 

UNITED STATES DISTRICT COURT 
FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA 

 
 
WILLIAM YEAGER, II,   ) 
      ) 

Plaintiff,      )  
   v.                                                          )      Civil Action No.  20-cv-00755 (RC)  
      ) 
NATIONAL PUBLIC RADIO, et al., ) 
      ) 

 Defendants.   ) 
 

MEMORANDUM OPINION 

 This matter is before the court on defendants’ motion to dismiss and memorandum in 

support (“MTD Mem.”), collectively ECF No. 12.  The court will grant the motion and dismiss 

the complaint with prejudice for the reasons discussed herein.   

I. BACKGROUND   

i. The Instant Lawsuit 

 Plaintiff, a resident of Cottonwood Falls, Kansas, who is proceeding pro se and in forma 

pauperis (“IFP”), filed the complaint in this matter on March 17, 2020.  See Complaint (“Compl.”), 

ECF No. 1, at p. 1; see also Application to Proceed IFP, ECF No. 2; Min. Ord. (Apr. 14, 2020) 

(granting IFP application).  Plaintiff identifies as a “songwriter/musician, independent filmmaker, 

humanitarian[,] and media activist.”  Compl.  ¶¶ 9, 194.   He describes this matter as “a case 

concerning a serious Tort of Negligence against National Public Radio (NPR) and members of [] 

NPR's journalistic staff, management/corporate team, legal counsel and board of directors.”  Id. ¶¶ 

1, 56–62.  He names as defendants: National Public Radio (“NPR”), Andrew Flanagan (NPR 



2 
 
 

 

 

 

journalist), Jacob Ganz (NPR journalist), Elizabeth Jensen (NPR journalist and “Ombudsman”), 

Michael Oreskes (former NPR journalist and former “VP of News and Editorial”), David Sweeney 

(former NPR journalist and “former chief news editor”), Edith Chapin (NPR journalist and 

“Executive  Editor/ Senior Manager”), Mark Memmott (NPR journalist and “Senior Editor of 

Standards and Ethics”), Carline Watson (NPR’s “Executive Producer” of “All Things 

Considered”), Ashley Messenger (NPR attorney), Jonathan Hart (NPR attorney), Terri Minatra 

(NPR attorney), Gregory A. Lewis (NPR attorney), John Lansing (“CEO of NPR”), Paul Haaga 

(former “NPR Board Chairman"), and finally, Christopher Turpin (NPR’s “Vice [P]resident of 

News”). Id. at p. 2; see also id. ¶¶ 27, 47, 50, 56, 82, 85–6, 105, 113, 117–18, 126, 131, 146, 149, 

151–52, 162–63, 165, 167, 180, 183, 204.  

 At root, this case arises from an article, published by NPR on its own website on March 

23, 2017, entitled: “The Most Expensive Record Never Sold, Discogs, Billy Yeager and the 

$18,000 Hoax that Almost Was.”  MTD Mem. at p. 2; see also Decl. of David J. Bodney, ECF No. 

12-1, ¶ 2; MTD Ex. 1 (copy of the article), ECF 12-2.  Flanagan authored the article.  See id; see 

also Compl. ¶ 47.  On March 24, 2017, the article was then discussed as a topic on NPR’s radio-

show, “All Things Considered.” Compl. ¶ 19. Flanagan and Ganz both participated in the 

broadcast.  See id. ¶ 162. 

 The article and broadcast covered the intended sale of plaintiff’s copy of a 1989 vinyl 

record, "301 Jackson Street."  Id. ¶ 11.  The record was offered for sale in January 2017 on Discogs, 

an online marketplace for music collectors.  Id.  The transaction was going to set a record as 



3 
 
 

 

 

 

Discogs’s most expensive ever.  Id. ¶¶ 11, 45.  On March 22, 2017, Discogs sent a press release to 

NPR regarding the sale, but the following day, Discogs cancelled the sale because they believed it 

was fraudulent.  Id. ¶¶ 12, 45, 128.  Notwithstanding, plaintiff insists on the validity of the sale, 

noting that he has never been charged with any crime; he believes that Discogs was falsely 

influenced by NPR.  See id. ¶¶ 16, 20, 25.  

 Plaintiff contends that both the article and the broadcast, which he purports was heard by 

millions, contained intentional, malicious, and biased “defamatory accusations and malicious 

falsehoods[,]” that were never properly verified.  See id. ¶¶ 14, 19, 22, 26, 45–6.  He alleges that 

he was never “contacted and offered the opportunity to reply and defend himself against the attacks 

on his character and reputation.”  Id. ¶ 19.  NPR contends, to the contrary, that the article and its 

contents were well-researched and properly vetted.  See MTD Mem. at pp. 1–2.  

 Plaintiff alleges that he was depicted as a corrupt and dishonest individual with a “hunger 

for fame, or infamy[,]” who enjoyed “the chase of pulling the wool over people's eyes” and that 

the article claimed that he “repeatedly poured more of his creative energy into being a trickster-

booster than he has as an artist[,]” due to a life "of purposeless obfuscation[.]”  See Compl. ¶¶ 23, 

27, 167, 182.  In response to the article and broadcast, NPR listeners allegedly sent plaintiff 

messages that were “extremely offensive, insulting, [and] contemptuous[.]” Id. ¶¶ 24, 45.  

 Around June 2017, plaintiff contacted Messenger to request removal of the article and 

broadcast.  He alleges that her response was unsympathetic and contained implicit admissions that 

NPR had failed to do its due diligence, and sometime thereafter, the article was removed from the 



4 
 
 

 

 

 

website.  See id. ¶¶ 28–31, 49, 178.  Both parties agree that plaintiff declined to provide some of 

the information sought by Messenger during these exchanges.  See id. ¶ 31; MTD Mem. at p. 3.  

Plaintiff states that, in addition to the article’s removal, he wanted, and still wants, “a true apology, 

a public statement to the audience explaining what NPR had done wrong, a new article and 

broadcast telling the truth about his and his wife's work and mission and benefit concerts, and 

recompense for damages to his work and health.”  Compl. ¶ 33.  At the time, NPR offered plaintiff 

an opportunity to “write his own story[,]” with the caveat that it reserved the right not to publish 

his statement if such publication would create liability for NPR.  See id. ¶¶ 39–41; MTD Mem. at 

pp. 3–4.  According to plaintiff, NPR eventually reposted to the article to its site, and it has since 

remained accessible to the public.  See Compl. ¶¶ 128, 185.   

 Plaintiff alleges that all of these actions, namely, “[p]ublishing and broadcasting 

accusations of fact that had not been verified and for which there was no evidence[,]” id. ¶ 124, 

and defendants’ alleged continued failure to correct their actions and make proper amends, 

constitute professional negligence and malpractice, see id. ¶¶ 1, 21, 38, 43, 56–66, 78, 105, 118, 

120, 128, 131, 144–7, 154–61, 167–68, 174, 182, 200, 202; see also Pl.’s Opposition (“Opp’n”), 

ECF No. 20, ¶¶ 68–70, 73, 91, 97 (also describing plaintiff’s intention to “prove numerous 

violations of the journalistic standard of care and the standard of care of supervisors, executives, 

directors, and officers of a company/corporation/organization receiving federal funding.”).   

 He contends that “National Public Radio . . . and members of NPR's programming staff, 

corporate/legal teams and board of directors[] are expected, the same as any other professional in 



5 
 
 

 

 

 

the United States of America, to exercise . . . reasonable care in their actions, by taking account of 

the potential harm that they might foreseeably cause to other people or property.”   Compl. ¶ 60.  

He advocates that defendants should be held to a higher standard of care because  “as part of the 

'public media' system in the USA, [they] not only have a bigger responsibility than other media 

outlets in the country to serve the public (by informing, educating, enlightening and enriching the 

public and helping inform civil discourse essential to American society), but they also have Duty 

of Care (a legal obligation that requires they adhere to a standard of reasonable care while 

performing any acts that could foreseeably harm others) to all American citizens” because of 

NPR’s receipt of federal funding.  See id. ¶¶ 61, 67, 72, 119, 199; Opp’n ¶¶ 55, 97.  He further 

alleges that the individual defendants are either directly or vicariously liable based on their 

knowing failures to follow NPR’s own “Handbook” and “Codes of Rules, Standards and Ethics,” 

as well as the standards set forth in the Corporation for Public Broadcasting’s “Mission Statement,” 

and other standards espoused by the “American Society of News Editors,” and the “Society of 

Professional Journalists, Sigma Delta Chi.”  See id. ¶¶ 13, 17, 20, 24, 32, 39, 44, 62–5, 69, 73–6, 

78, 90, 102, 113–14, 116–18, 124, 127–29, 131, 133–46, 149, 153–4, 161–66, 169, 180, 188–9, 

196–200; Compl. Ex. A (NPR Handbook), ECF No. 1-1; see also Opp’n ¶¶ 16–19, 22, 25–7, 29–

37, 57, 74–88, 92.  

 As a result of the alleged reputational damage, plaintiff states that he suffers from severe 

depression and suicidal ideations, and other emotional and physical distress.  See Compl. ¶¶ 7, 29, 

52, 45, 54–5, 173, 207–09.  He further alleges that he and his wife have suffered economic 



6 
 
 

 

 

 

damages, for example, potential business partners in their charitable endeavors withdrew from 

scheduled events, see id. ¶ 37, 45, 173, 183.  He demands unspecified compensatory damages and 

$500 million in punitive damages.  Id. at 57.  

 On December 14, 2020, defendants filed the pending motion to dismiss, arguing that the 

case should be dismissed pursuant to Federal Rule 12(b)(6), on one or more of three total bases, 

specifically: (1) res judicata and collateral estoppel; (2) failure to comply with the statute of 

limitations,1 and; (3) failure to state a claim upon which relief may be granted.  See MTD Mem. at 

pp. 12–20.  Plaintiff filed an opposition on January 18, 2021, and on January 25, 2021, Defendants 

filed a reply (“Reply”), ECF No.  21, in response to the opposition.  Plaintiff filed a motion for 

leave to file a surreply, ECF No. 26, with the intended surreply (“Surreply”) contained therein, 

ECF No. 26-1, and leave to file the surreply was granted by court order, ECF No. 28, the following 

day.  Consequently, this matter is now fully briefed for the court’s consideration.2   

ii. Other Lawsuits 

a. The “Kansas Case”  

 
1  Because the court will dismiss all claims on the other two noted bases, it need not reach 
the parties’ arguments regarding the statute of limitations.  
2  Plaintiff has also filed a consent motion for leave to file a “note” with the court, ECF No. 
29-1. That motion, filed on February 16, 2021, does not seek specific relief, but instead was 
intended as a notification that plaintiff was, at the time, going to be living temporarily and 
intermittently between both Florida and his address of record in Cottonwood, Kansas.  See id. at 
p. 1.  He further indicated that, while in Florida, he would have limitations with email access, but 
that this arrangement would “in no way affect his handling of the case[.]” Id. The court has taken 
notice and reviewed this filing, and to the extent that plaintiff sought leave to file the “note,” the 
motion will be granted.  
 



7 
 
 

 

 

 

Plaintiff has filed other lawsuits against NPR, among other defendants, regarding 

the same circumstances raised in the instant lawsuit.  He filed the first suit, Yeager v. NPR, 

et al., No. 5:18-cv-4019 (hereinafter, the “Kansas Case”), on March 6, 2018, in the United 

States District Court of the District of Kansas. See generally Compl., ECF No. 1.  In the 

Kansas Case, plaintiff sued NPR, Flanagan, Ganz, and Messenger.  Id. at p. 1.  Defendants 

filed a motion to dismiss, ECF Nos. 13–14, and upon review, the court issued a 

memorandum opinion finding that the complaint would be dismissed for failure to state a 

claim unless plaintiff filed a suitable amended complaint, correcting several noted 

deficiencies.  See id. at First Memorandum Opinion (“First KS Mem. Op.”), ECF No. 29, 

at pp. 14–29.   

Yeager then filed an amended complaint, predicated on the same set of facts.  See 

id. at Amended Complaint (“KS Am. Compl.”), ECF No. 36, at pp. 4–51.  In the amended 

complaint, plaintiff raised alleged claims for defamation, “false-light/invasion of privacy,” 

and “outrage.”  See id. at pp. 2–3, 7, 9, 46 51–63, 74, 77–81, 116–17, 131–32, 139, 176, 

186–92, 205, 208–17.  The amended complaint also included the “tort of negligence.”  See id. 

at pp. 104–05, 128–9, 139–86.  For example, he alleged that Messenger was negligent for 

refusing to agree to remove the article from the website, or to make other suitable amends for 

the alleged defamation.  See id. at pp. 15–16, 21–2, 27, 30–5, 43, 46, 52, 60, 74, 119, 139–86.  

While plaintiff did not formally sue specific individuals, he discussed the alleged liability of 

“NPR's 12 board of directors, managers, general managers, editorial managers, Jonathan Hart 



8 
 
 

 

 

 

(the other lawyer for NPR), Mark Memmott (NPR's supervising senior editor for Standards & 

Practices), Christopher Turpin[,] and at least a dozen more people,” as well as “C.E.O. Jarl 

Mohn[,]”and other “superiors,” contending that they were all “responsible for increasing [his] 

pain and suffering[,]” in some combination of direct negligence and/or supervisory liability.  See 

id. at pp. 15, 39, 46, 59, 174, 197 202–03, 214, 216.  

Upon review, the District of Kansas found that Yeager's claims failed because NPR's 

statements were: (1) not made with actual malice; (2) based on the speaker's subjective 

opinion; (3) not defamatory, and; (4) were so vague as to be subject to multiple 

interpretations. Yeager v. Nat'l Public Radio, 2018 WL 5884596, at *3–*9 (D. Kan. Nov. 

9, 2016) (citing First KS Mem. Op. at pp. 17–26).  The court also found that the offending 

statements were protected by the First Amendment and that plaintiff was a limited-purpose 

public figure due to the newsworthiness of the Discogs incident.  See id. at *3, *6, id. n.2 

(citing First KS Mem. Op. at p. 15), *7.  Further, none of the allegations attributed to 

Messenger were found to be actionable.  See id. at *9 (citing First KS Mem. Op. at pp. 27–8).  

Consequently, defendants’ motion was granted, and the matter was dismissed with 

prejudice pursuant to Federal Rule 12(b)(6).  Id. at *10; see also First KS Mem. Op. at pp. 

7, 29.  

Plaintiff then appealed this determination to the United States Court of Appeals for 

the Tenth Circuit, see Yeager v. NPR, et al., No. 18-3252, and he also filed a motion for 

reconsideration with the trial court, see Kansas Case, at Mot. (Dec. 8, 2018), ECF No. 15.   



9 
 
 

 

 

 

The trial court denied the motion for reconsideration, see id. at Ord. (Jan. 9, 2019), ECF No. 57, 

and the Tenth Circuit affirmed the trial court’s dismissal,3 773 Fed. Appx. 1030 (10th Cir. 

2019), finding that the appellate “briefs offer[ed] little more than generalized assertions of error, 

together with attacks on the appellees and their counsel[,]” id. at 1032.  On December 16, 2019, 

the Supreme Court denied plaintiff’s petition for writ of certiorari, 140 S. Ct. 665 (2019). 

b. The “Arkansas Case” 

Plaintiff filed another lawsuit against NPR and a local Arkansas radio station, see 

Yeager v. KUAF 91.3 NPR Pub. Radio, No. 5:20-cv-5054-TLB (W.D. Ark.) (hereinafter, the 

"Arkansas Case"), on March 23, 2020, in the United States District Court of the Western 

District of Arkansas, see generally Compl. (“Ark. Compl.”), ECF No. 2, and that court 

screened the complaint, see 28 U.S.C. § 1915(e)(2)(B)(ii), dismissing it for failure to state a claim, 

see 2020 WL 2449348, at *3–*6 (W.D. Ark. May 12, 2020).    

 
3  To any extent that plaintiff suggests that he may seek review or re-litigate issues that the 
Tenth Circuit found that he had failed to preserve for appellate review, see Opp’n ¶¶ 41–2, there 
is no basis for jurisdiction to do so in this court.  See 28 U.S.C. §§ 1331, 1332 (general 
jurisdictional provisions); Panko v. Rodak, 606 F. 2d 168, 171 n.6 (7th Cir. 1979) (“[I]t seems 
axiomatic that a lower court may not order the judges or officers of a higher court to take an 
action.”), cert. denied, 444 U.S. 1081 (1980); United States v. Choi, 818 F. Supp. 2d 79, 85 (D.D.C. 
2011) (stating that federal district courts “generally lack[] appellate jurisdiction over other judicial 
bodies, and cannot exercise appellate mandamus over other courts”) (citing Lewis v. Green, 629 
F. Supp. 546, 553 (D.D.C. 1986)); Fleming v. United States, 847 F. Supp. 170, 172 (D.D.C. 1994) 
(finding same) (applying District of Columbia Court of Appeals v. Feldman, 460 U.S. 462, 482 
(1983), and Rooker v. Fidelity Trust Co., 263 U.S. 413, 415, 416 (1923)), aff’d, 1994 WL 474995 
(D.C. Cir. 1994), cert. denied, 513 U.S. 1150 (1995).   



10 
 
 

 

 

 

More specifically, the court found that the District of Kansas had “already decided Mr. 

Yeager’s defamation claim” and that it was thus barred by res judicata and collateral estoppel.  

See id. at *4–*5.   Consequently, the defamation claim was dismissed with prejudice.  Id. at *6. 

The court found some hesitation in precluding the false light claims by res judicata, because under 

Arkansas law, defamation and false light are treated separately, and in the Kansas Case (and 

under Kansas law), the claims were analyzed jointly.  See id. at *5 n.5.  The court nonetheless 

dismissed the false light claims without prejudice because plaintiff had not pleaded facts that 

could plausibly show that defendants acted with actual malice.  See id. at *5.  Finally, the court 

dismissed with prejudice the newly raised professional negligence claims because Arkansas law 

does not recognize a separate cause of action or heightened standard of care for journalists, and 

plaintiff had not otherwise established a duty of care attributable to defendants for ordinary 

negligence.  See id. at *5–*6.  

Plaintiff appealed this determination to the United States Court of Appeals for the 

Eighth Circuit, which issued its mandate on March 3, 2021, summarily affirming the 

judgment of the trial court.  See No. 20-2198, at Mandate (8th Cir. Mar. 3, 2021); see also 

Arkansas Case at USCA Judgment, ECF No. 17.   Plaintiff also filed a motion for reconsideration 

with the trial court, see Arkansas Case at Mot. (“AK Mot. Recon.”) (June 10, 2020), ECF Nos. 

10–11, which was denied on October 13, 2020, see id. at Ord., ECF No. 15.  

c. The “Massachusetts Case” and “Wisconsin Case”  



11 
 
 

 

 

 

On March 21, 2020, plaintiff filed a lawsuit in the United States District Court for the 

Eastern District of Wisconsin, see Yeager v. WUWM 89.7 Milwaukee NPR Pub. Radio, No. 2:20-

cv-459-PP (E.D. Wis. Mar. 21, 2020) at Compl., ECF No. 1, and on the following day, filed 

another lawsuit in the United States District Court for the District of Massachusetts, see Yeager 

v. WBUR 90.9 Boston NPR Pub. Radio, No. 3:20-cv-30028- KAR (D. Mass. Mar. 22, 2020) at 

Compl., ECF No. 1.  The complaints in those matters raise substantially similar issues and claims 

against NPR and respective local radio stations.  See generally id.  Defendants do not appear to 

have been served yet in the Massachusetts case, and have only been partially served in the 

Wisconsin case, and consequently, defendants have not yet responded, nor has either case yet 

progressed to any analysis on the merits.  

 II. LEGAL STANDARD   

 In evaluating a motion to dismiss under Federal Rule 12(b)(6), a court must “treat a 

complaint's factual allegations as true . . . and must grant a plaintiff ‘the benefit of all inferences 

that can be derived from the facts alleged.’ ” Sparrow v. United Air Lines, Inc., 216 F.3d 1111, 

1113 (D.C. Cir. 2000) (internal citations omitted) (quoting Schuler v. United States, 617 F.2d 605, 

608 (D.C. Cir. 1979)); see also Am. Nat'l Ins. Co. v. FDIC, 642 F.3d 1137, 1139 (D.C. Cir. 2011).  

Where an action is brought by a pro se plaintiff, as in the instant matter, a district court has an 

obligation “to consider his filings as a whole before dismissing a complaint,” Schnitzler v. United 

States, 761 F.3d 33, 38 (D.C. Cir. 2014) (citing Richardson v. United States, 193 F.3d 545, 548 

(D.C. Cir. 1999)), and such complaints are held “to less stringent standards than formal pleadings 



12 
 
 

 

 

 

drafted by lawyers.” Haines v. Kerner, 404 U.S. 519, 520–21 (1972).  Nevertheless, a court need 

not accept inferences drawn by a plaintiff if those inferences are unsupported by facts alleged in 

the complaint, nor must the court accept a plaintiff's legal conclusions.  Browning v. Clinton, 292 

F.3d 235, 242 (D.C. Cir. 2002).  

 In order to survive a Rule 12(b)(6) motion to dismiss, a complaint must contain sufficient 

factual matter, accepted as true, to state a claim to relief that is plausible on its face.  Ashcroft v. 

Iqbal, 556 U.S. 662, 678 (2009); accord Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 570 (2007).  In 

Iqbal, the Supreme Court reiterated the two principles underlying its decision in Twombly: “First, 

the tenet that a court must accept as true all of the allegations contained in a complaint is 

inapplicable to legal conclusions.”  Id. at 678.  “Second, only a complaint that states a plausible 

claim for relief survives a motion to dismiss.”  Id. at 679. 

 A claim is facially plausible when the pleaded factual content “allows the court to draw the 

reasonable inference that defendant is liable for the misconduct alleged.”  Id. at 678.  “The 

plausibility standard is not akin to a ‘probability requirement,’ but it asks for more than a sheer 

possibility that a defendant has acted unlawfully.”  Id.  “Threadbare recitals of the elements of a 

cause of action, supported by mere conclusory statements, do not suffice.”  Id.   Additionally, when 

a plaintiff is proceeding IFP, a court is mandated to dismiss a complaint which fails to state a claim 

upon which relief can be granted. See 28 U.S.C. §§ 1915(e)(2)(B)(ii); see also Baker v. Director, 

U.S. Parole Comm’n, 916 F.2d 725, 727 (D.C. Cir. 1990) (holding that a sua sponte dismissal is 

proper for failure to state a claim pursuant to Fed. R Civ. P. 12(b)(6)).  



13 
 
 

 

 

 

  In ruling upon a motion to dismiss for failure to state a claim, a court is limited to 

considering the facts alleged in the complaint, any documents attached to or incorporated in the 

complaint, matters of which a court may take judicial notice, and matters of public record.  See 

EEOC v. St. Francis Xavier Parochial Sch., 117 F. 3d 621, 624 (D.C. Cir. 1997); see also Vanover 

v. Hantman, 77 F. Supp. 2d 91, 98 (D.D.C. 1999), aff'd, 38 Fed. Appx. 4 (D.C. Cir. 2002) 

(“[W]here a document is referred to in the complaint and is central to plaintiff's claim, such a 

document attached to the motion papers may be considered without converting the motion to one 

for summary judgment.”) (citing Greenberg v. The Life Ins. Co. of Va., 177 F.3d 507, 514 (6th Cir. 

1999)).   

 A defendant may also assert in a Rule 12(b)(6) motion to dismiss that the issues or claims 

are barred by res judicata or collateral estoppel. See Stanton v. D.C. Court of Appeals, 127 F.3d 

72, 76–77 (D.C. Cir. 1997).  And the court may take judicial notice of public records from other 

proceedings in deciding whether a complaint asserts a claim or issue barred by res judicata or 

collateral estoppel. See Covad Commc'ns Co. v. Bell Atl. Corp., 407 F.3d 1220, 1222 (D.C. Cir. 

2005). 

III. DISCUSSION   

a. Res Judicata  

 The doctrine of res judicata, or claim preclusion, acts to “conserve judicial resources, avoid 

inconsistent results, engender respect for judgments of predictable and certain effect, and to 

prevent serial forum-shopping and piecemeal litigation.”  Hardison v. Alexander, 655 F.2d 1281, 

1288 (D.C. Cir. 1981). As explained by the Supreme Court: 



14 
 
 

 

 

 

[T]he doctrine of res judicata provides that when a final judgment has been 
entered on the merits of a case, ‘[i]t is a finality as to the claim or demand 
in controversy, concluding parties and those in privity with them, not only 
as to every matter which was offered and received to sustain or defeat the 
claim or demand, but as to any other admissible matter which might have 
been offered for that purpose.’  
 

Nevada v. United States, 463 U.S. 110, 129–30 (1983) (quoting Cromwell v. Sac County, 94 U.S. 

351, 352 (1876)).  

 Where, as here, the rules of decision in prior case were supplied by state law, a federal 

court must rely on the preclusion law of the state in which a judgment was issued to determine the 

effects of res judicata, including collateral estoppel, of such judgment.  See Marrese v. Am. Acad. 

of Orthopaedic Surgeons, 470 U.S. 373, 380–82 (1985); Heiser v. Woodruff, 327 U.S. 726, 733 

(1946).  

 Defendants maintain that the decision in the Kansas Case is claim preclusive as to NPR, 

Flanagan, Ganz, and Messenger.  See MSJ Mem. at pp. 14–16.  Under Kansas law, res judicata 

bars re-litigation of a subsequent suit where there exists: (1) a judgment on the merits in the earlier 

action; (2) identity of the parties or privies4 in the two suits; (3) identity of the cause of action in 

 
4  While defendants do not raise it, there may be a valid argument that even the “new” 
defendants in this suit are in privity with NPR and other previously sued defendants.  For instance, 
under Kansas law, “a judgment in favor of a principal is conclusive between the plaintiff and an 
agent of the principal[]” for purposes of res judicata.  Hall v. Doering, 997 F. Supp. 1445, 1462 
(D. Kan. 1998) (applying Kansas law); see also Midwest Crane & Rigging, LLC v. Schneider, No. 
113725, 2016 WL 1391805, at *7 (Kan. Ct. App. Apr. 8, 2016) (finding that res judicata applies 
to subsequent claims against employees because the employer is liable for all acts if they are 
committed in the course of their employment, either in the execution of their express authority or 
within the confines of their apparent authority); State v. Parson, 15 Kan. App. 2d 374, 808 P.2d 
(continued . . . ) 



15 
 
 

 

 

 

both suits, and; (4) a full and fair opportunity for plaintiff to litigate the claim in the first suit.  

Nwosun v. Gen. Mills Rests., Inc., 124 F.3d 1255, 1257 (10th Cir. 1997); see also Waterview 

Resolution Corp. v. Allen, 274 Kan. 1016, 1023 (2002) (citing Regency Park v. City of Topeka, 

267 Kan. 465, 478 (1999)).  Put simply, "[w]hen the same facts, same parties, and same issues 

have previously been litigated before a court of competent jurisdiction, the doctrine of res judicata 

prevents a second assertion of the same claim." Steele v. Guardianship and Conservatorship of 

Crist, 251 Kan. 712, 720 (1992).   

 In opposition, plaintiff argues that he has previously raised claims of “defamation, false 

light, and tort of outrage[,]” but because this matter is one for negligence, res judicata is 

inapplicable.  See Opp’n ¶¶ 2–7, 12.  He also suggests that his negligence claims may survive 

because the District of Kansas “never stated that the alleged conduct of any of the 3 defendants 

[Flanagan, Ganz, and Messenger] was not wrongful [under a negligence standard][,]” see Surreply 

at p. 2, and that the court’s “ruling that [] plaintiff has failed to state a claim for defamation does 

not rule out that there was not [other] wrongful action done,” id. at 2–3.  

 Importantly, however, claim preclusion “applies not only to claims that were actually 

litigated, but also to claims that should have been litigated in the first action but were not.” Zhu v. 

 
444, 447–48 (1991) (“With no hesitation we find the requisite privity existing here insofar as Harp 
Well and Pump Services, Inc., and Parson—an employer and its employee—are concerned.”).  
Arkansas law also holds that a “principal-agent relationship is sufficient to satisfy the privity 
requirement for purposes of res judicata[,]”  Winrock Grass Farm Inc., v. Affiliated Real Estate 
Appraisers of Arkansas, Inc., 2010 Ark. App. 279 (2010) (citing Jayel Corp. v. Cochran, 366 Ark. 
175, 180–82 (2006)), particularly when the newly proposed defendants’ “existence and actions 
were known to the plaintiff during the prior litigation[,]” id. (collecting cases).  



16 
 
 

 

 

 

St. Francis Health Center, 413 F. Supp. 2d 1232, 1239 (D. Kan. 2006) (emphasis added) (applying 

Kansas law and citing Jackson Trak Group, Inc. v. Mid States Port Auth., 242 Kan. 683, 690 (1988) 

(other citations omitted)), aff’d and remanded for the sole purpose of determing sanctions against 

plaintiff, 215 Fed. Appx. 717 (10th Cir. Feb. 1, 2007), cert. denied, 555 U.S. 940 (2008).  Similarly, 

“[i]f a plaintiff fails to present all grounds or theories for relief arising from the single wrong, []he 

may not split the cause of action or claim by bringing a subsequent suit that alleges new theories.”  

Id. (citing Parsons Mobile Prods., Inc. v. Remmert, 216 Kan. 138, 140 (1975) (other citations 

omitted)).  

 Here, claim preclusion prevents plaintiff from raising negligence claims against NPR, 

Flanagan, Ganz, and Messenger.  These four defendants were already sued in the Kansas Case, 

and “although plaintiff has changed h[is] theories of recovery to some extent, as set out above . . . 

plaintiff's theories for relief all arise” from defendants’ alleged publication of the defamatory 

article, and the alleged subsequent refusal to permanently remove the article or to otherwise 

remedy the situation, all of which plaintiff believes to be contrary to NPR’s internal policies and 

other standards of journalism.  See id. at 1240; Parsons Mobile Prods., 216 Kan. at 140.  And even 

assuming arguendo that these negligence claims were “new,” plaintiff provides no reason why 

they could not have been raised in the Kansas Case.   

Furthermore, plaintiff had a “full and fair opportunity” to litigate these claims against NPR, 

Flanagan, Ganz, and Messenger.  The claims were fully examined by the District of Kansas, and 

plaintiff was provided yet an additional opportunity to amend his claims before they were 



17 
 
 

 

 

 

ultimately dismissed with prejudice on the merits.  The District of Kansas then yet again considered 

plaintiff’s arguments upon reconsideration before denying relief.  Next, the Tenth Circuit 

considered the matter on appeal and affirmed the dismissal, and finally, the Supreme Court 

denied plaintiff’s petition for writ of certiorari.  Because not one, but three, federal courts of 

competent jurisdiction have considered these claims, there is simply no “reason to doubt the 

quality, extensiveness, or fairness of procedures followed in prior litigation.”  Zhu, 413 F. Supp. 

2d at 1240 (citing Montana v. United States, 440 U.S. 147, 164 n.11 (1979)).   

NPR, Ganz, Flanagan, and Messenger are unquestionably the same parties, and the claims 

against them undoubtedly arise from the same nucleus of facts as those in the Kansas Case.  See 

Stanfield v. Osborne Industries, Inc., 263 Kan. 388, 400–01 (1997), cert. denied, 525 U.S. 831 

(1998).  Regardless of plaintiff’s insistence that “the allegations made . . . in his complaint are 

different” than those previously raised, the only specific argument made in support thereof is 

that he now alleges negligence instead of defamation, which are “two different areas of law.” 

See Opp’n ¶¶ 3–8, 12, 20, 28, 45–8, 51–2, 59–66, 93; see also Surreply at pp. 2–3.  But the 

facts and allegations from his previous litigation are so nearly identical that they can be virtually 

transposed from one case to another.  Plaintiff is simply attempting to now repackage them 

under a different label, but this is a distinction without a difference.  

Because all of the claims were, or alternatively, could have been raised in the Kansas Case 

(and yet again, were or could have been raised against NPR in the Arkansas Case), res judicata 



18 
 
 

 

 

 

requires dismissal with prejudice of these claims against NPR, Flanagan, Ganz, and Messenger.  

See State v. Martin, 294 Kan. 638, 640–41 (2012).    

b. Collateral Estoppel  

 Collateral estoppel, or issue preclusion, dictates that once a court has decided an issue of 

fact or law necessary to its judgment, that decision may preclude re-litigation of that issue in a suit 

on a different cause of action.  Allen v. McCurry, 449 U.S. 90, 94 (1980); Novak v. World Bank, 

703 F.2d 1305, 1309 (D.C. Cir. 1983).   

 Without a doubt, for the reasons expressed above, collateral estoppel alternatively 

precludes suit against NPR, Flanagan, Ganz, and Messenger.  Defendants also contend that the 

case against the “new” defendants5 – Jensen, Oreskes, Sweeney, Chapin, Memmott, Watson, Hart, 

Minatra, Lewis, Lansing, Haaga, and Turpin – is barred by collateral estoppel.  MTD Mem. at pp. 

16–18.  In support, defendants argue that collateral estoppel “prohibits a party from re-litigating a 

factual or legal determination even if it arises in another litigation involving different opposing 

parties.” Id. at p. 16 (citing Gill & Duffus Servs., Inc. v. Islam, 675 F.2d 404, 407 (D.C. Cir. 1982) 

 
5  Plaintiff argues that he has never “sued any NPR executive before.” Opp’n ¶¶ 1–2.  While 
plaintiff may not have formally named an NPR executive in his prior cases, many of these 
“executives,” supervisors, and attorneys, and their alleged negligence, were explicitly discussed in 
both the Arkansas Case and the Kansas Case, see, e.g., Ark. Compl. ¶¶ 158, 233 (discussing Hart), 
172 (discussing Oreskes); KS Am. Compl. ¶¶ 89 (discussing Hart, Memmott, Turpin), 111 
(discussing Turpin), 112 (discussing Memmott and Turpin), 113 (discussing Jensen, Memmott, 
and Turpin), 116 (discussing Memmott), 121 (discussing Oreskes), 248 (same), 312–13 
(discussing Memmott), 329 (same), 333 (discussing Hart, Memmott, and Turpin), 379 (discussing 
Hart), and if not explicitly identified by name, referenced by way of job position, title, or team, 
see, e.g., Ark. Compl. ¶¶ 1, 10, 14, 17, 19, 23, 25, 28–41, 49, 69, 100–72, 179, 189, 200, 218, 222, 
232–235; KS Compl. ¶¶ 68, 89, 112, 333, 385, 397–99, 426.  



19 
 
 

 

 

 

(Issue preclusion “operates not only in favor of the opposing party in the first action, it 

encompasses as well persons who had no part in that adjudication.”)); see also Novak, 703 F.2d at 

1309 (finding same).  While party “mutuality” is not mandatory under the law of this District, the 

court must apply the rubrics set forth by the other courts that have adjudged the prior litigation. 

See Marrese, 470 U.S. at 380–82; Heiser, 327 U.S. at 733.  

  According to plaintiff, because he has now sued, for the “first time,” “NPR executives, 

directors and members of the corporate and legal teams,” the mutuality requirement is not met, and 

collateral estoppel is rendered inapplicable.  See Opp’n ¶¶ 4, 15, 93; Surreply at 3.   

 Turning first to the law in Kansas, “ ‘collateral estoppel, or issue preclusion, [requires] 

mutuality; i.e., the issue subject to preclusion must have arisen in a prior case in which both of the 

current parties were adequately represented.” Kansas Public Employees Retirement System v. 

Reimer & Koger Associates, Inc., 262 Kan. 635, 670 (1997) (quoting Jones v. Bordman, 243 Kan. 

444, 460 (1988)); see also Koger Associates, 262 Kan. 635 at 669–74. 

 However, under Arkansas law, and consistent with a majority of other jurisdictions, 

mutuality of parties is not mandatory for application of collateral estoppel.  See Riverdale 

Development Co., LLC v. Ruffin Bldg. Systems, Inc., 356 Ark. 90, 102 (2004) (“Arkansas has 

recognized and approved the defensive application of collateral estoppel, even where there is no 

mutuality of parties.”) (citing Fisher v. Jones, 311 Ark. 450 (1993)); Hooten v. Mobley Law Firm, 

P.A., 2011 Ark. App. 778 (2011) (finding that the requirement of mutuality has been abandoned 

by most jurisdictions for collateral estoppel, especially when it is used defensively and stating that 



20 
 
 

 

 

 

“[u]nlike res judicata, collateral estoppel [under Arkansas law] does not require mutual identities 

of parties and a stranger to the first decree may assert it as a defense in a subsequent action.”)   

 This “non-mutual defensive” collateral estoppel prevents a plaintiff from re-litigating an 

issue that has been previously litigated unsuccessfully in another action against a different 

defendant.  Woodward v. Kelly, No. 5:19-cv-258, 2020 WL 5754009, at *5 (E.D. Ark. Aug. 28, 

2020), report and recommendation adopted, 2020 WL 5750892 (E.D. Ark. Sept. 25, 2020) (citing 

Bendet v. Sandoz Pharmaceuticals Corp., 308 F.3d 907, 910–11 (8th Cir. 2002)).   This type of 

collateral estoppel exists to protect “judicial economy by precluding a plaintiff from relitigating 

issues by merely ‘switching adversaries.’ ”  Id. (citing Parklane Hosiery Co., Inc. v. Shore, 439 

U.S. 322, 329 (1979) and Taylor v. Sturgell, 553 U.S. 880, 892 (2008) (holding that issue 

preclusion bars successive litigation of an issue of fact or law litigated and resolved in a 

determination essential to the prior judgment, even if the issue recurs in the context of a different 

claim)); see also Van Curen v. Arkansas Professional Bail Bondsman Licensing Bd., 79 Ark. App. 

43 (2002) (holding same).   Therefore, any want of mutuality is inconsequential here by application 

of Arkansas law.  

 Having resolved the issue of mutuality, in order to properly assert collateral estoppel, a 

party must meet four essential elements: (1) the issue sought to be precluded must be the same as 

that involved in the prior litigation; (2) that issue must have been actually litigated; (3) it must have 

been determined by a valid and final judgment; and (4) the determination must have been essential 

to the judgment.  East Texas Motor Freight Lines, Inc. v. Freeman, 289 Ark. 539, 543 (1986).  All 



21 
 
 

 

 

 

four elements are met in this case, and plaintiff is barred from filing suit against the “new” 

defendants due to issue preclusion.  

 The Western District of Arkansas found, as a matter of law, that plaintiff could not 

plausibly state a claim for professional negligence, and upon determining that issue, dismissed 

those claims with prejudice.  See Yeager, 2020 WL 2449348 at *6.  This determination was 

rendered on the merits, because “it is a well-settled rule of law that a dismissal with prejudice is 

as conclusive of the rights of the parties as if there were an adverse judgment as to the plaintiff 

after a trial.” Sluder v. Steak & Ale of Little Rock, Inc., 368 Ark. 293, 299 (2006) (citing Security 

Pac. Hous. Servs., Inc. v. Friddle, 315 Ark. 178,182 (1993)); see also United States v. Maull, 855 

F.2d 514, 516 n.3 (8th Cir. 1988) (holding that “it is well-established that a Rule 12(b)(6) dismissal 

is a ‘judgment on the merits’ for res judicata purposes unless the plaintiff is granted leave to amend 

or the dismissal is reversed on appeal.”) (citing cases); Fed. R. Civ. P. 41(b) (specifying that 

“[u]nless the dismissal order states otherwise, a dismissal under this subdivision (b) and any 

dismissal not under this rule—except one for lack of jurisdiction, improper venue, or failure to join 

a party under Rule 19—operates as an adjudication on the merits.”).  And even if the Western 

District of Arkansas had dismissed these claims without prejudice, under Arkansas law, when a 

plaintiff chooses to appeal, he then waives the right to plead further, and the dismissal is thus 

converted to one with prejudice. See Arkhola Sand & Gravel Co. v. Hutchinson, 291 Ark. 570, 574 

(1987); Arkansas Dep't of Envtl. Quality v. Brighton Corp., 352 Ark. 396, 411 (2003).  



22 
 
 

 

 

 

 Plaintiff raised identical negligence allegations against NPR in the Arkansas Case.  In that 

case, as here, plaintiff argued that NPR and others failed to exercise reasonable care and committed 

“extreme negligence” and “professional negligence.” See Ark. Compl. ¶¶ 1, 19, 38, 41, 49, 100–

68, 200, 232.  He alleged that  

[t]he members of NPR’s journalistic and programming teams that 
participated in the defamatory article and broadcast against the plaintiff 
did not live up to the most basic standards any media outlet must hew to. 
They acted with recklessness (with "an extreme departure from the 
standards of investigation and reporting ordinarily adhered to by 
responsible publishers”) and in consequence the plaintiff’s reputation, 
work, and benefit concerts were destroyed and the plaintiff was injured . . 
. Flanagan and Ganz’s supervisors are liable for negligence and 
malpractice (professional negligence) because they failed to ensure the 
standards of NPR’s Codes were met. 

 
Id. ¶¶ 125–26.  Throughout that complaint, he repeatedly alleged that the “violations that were 

committed by NPR . . . did not only happen at the journalistic level; senior editors [] and 

supervisors are also responsible.”  Id. ¶ 116–18; see also id. ¶¶ 105, 126, 132, 152, 156–57 

(alleging same).  In support for this alleged breach of duty, plaintiff recurrently cited to the NPR 

Handbook and Codes, and the canons of various journalism societies.   See id. ¶¶ 10, 14, 17, 23, 

33, 39–41, 69, 106–09, 114–16, 119–167, 200.  He also raised these same allegations against 

Messenger and members of the NPR legal team, arguing that they similarly breached professional 

and company standards and were vicariously liable for other NPR employees, see id. ¶¶ 28–39, 

128–38, 154, 158, 235, and he again raised the same allegations against NPR officers and board 

members, see id. ¶¶ 35–8, 132, 138, 154, 172, 235.  He again contended that these attorneys, 

supervisors, and executives “failed to live up to their professional standards and committed a 



23 
 
 

 

 

 

breach of duty[,]” id. ¶ 104, by refusing to permanently remove the article and to otherwise atone 

for the alleged wrongdoing, see id. ¶¶ 14, 25, 29–41, 130, 136–37, 141, 157, 179, 189, 218, 222, 

232–34.  

 The Western District of Arkansas held that, under Arkansas law, there is no “heightened 

duty of professional care for journalists,” and that “most of the out-of-state cases that have 

addressed this question similarly reject the existence of a ‘journalistic malpractice’ cause of 

action.”  Yeager, 2020 WL 2449348 at *6 (collecting and citing cases).  The court found that 

plaintiff needed to establish a failure to exercise proper care in the performance of a legal duty, 

and that, in turn, defendants owed him such a duty, but that, as an issue of law, no such duty 

existed, and that it could not unliterally recognize a novel cause of action.  See id. at *5–*6.  

Plaintiff seeks re-litigation of this precise issue, but just as in Kansas, the law in the District of 

Columbia also does not recognize this type of professional negligence claim.    

  Plaintiff cannot avoid the consequences of the Western District of Arkansas’s ruling by 

now raising these same negligence claims here against “different” defendants.  He points out that, 

in his motion for reconsideration in the Arkansas Case, he retreated from any insistence on a 

professional negligence standard, and instead clarified that he was only discussing negligence in 

relation to his defamation claim.  See Opp’n ¶ 60; see also generally AK Mot. Recon., ECF No. 

11. In that motion for reconsideration, plaintiff vaguely postulates that “[w]hether Arkansas 

recognizes or not the existence of professional legal duty in the case of journalists, journalists have 

[a] duty, and NPR proclaims to take this duty very serious[ly].” AK Mot. Recon. at p. 34.  

Regardless, this eleventh-hour differentiation has no bearing on the ultimate determination in the 



24 
 
 

 

 

 

Arkansas Case, particularly because the court denied relief on reconsideration.  And the argument 

is circular; if plaintiff was not attempting to bring issues and claims relating to an independent 

negligence claim, it only bolsters defendants’ argument that plaintiff continues to contrive new 

ways to re-litigate the underlying alleged defamation.  Thus ultimately, plaintiff cannot 

demonstrate that issue preclusion would serve a basic unfairness here, see Yamaha Corp. of 

America v. U.S., 961 F.2d 245, 254 (D.C. Cir. 1992), and “given his persistence in seeking . . . 

[litigation of several] civil proceedings in [other district courts], coupled with the rulings rendered 

in those proceedings . . . invoking the preclusive impact of collateral estoppel in this case is not at 

odds” with any principles of fundamental fairness.6  Lewis v. DEA, 777 F. Supp. 2d 151, 163 

(D.D.C. 2011), aff’d, 2012 WL 1155698 (D.C. Cir. Mar. 8, 2012).  

 As noted by defendants, “[a] losing litigant deserves no rematch after a defeat fairly 

suffered.” MTD Mem. at p. 17 (quoting B&B Hardware, Inc. v. Hargis Industries, Inc., 575 U.S. 

 
6  Plaintiff also argues that he could not have sued the “new” defendants for negligence in his 
prior litigation because, based on his understanding of the Kansas opinion, neither the District of 
Kansas nor the Western District of Arkansas could have exercised personal jurisdiction over the 
individual defendants.  See Opp’n ¶¶ 1, 15, 20, 47.  More specifically, he believes that the District 
of Kansas found that it had no personal jurisdiction over Messenger, and therefore, he presumes 
that all individual defendants must be sued in this District.  See id.  Plaintiff’s interpretation is 
incorrect. The District of Kansas found that it did, in fact, have personal jurisdiction over 
Messenger, even though she is domiciled in the District of Columbia.  See First KS Mem. Op. at 
p. 28 n.8 (also citing cases). As noted, the court instead dismissed the case against Messenger 
because plaintiff had failed to state a claim, not for want of jurisdiction.  See id.  Therefore, the 
District of Kansas indicated that it could exercise personal jurisdiction over NPR employees 
domiciled in the District of Columbia. See id.  Aside from plaintiff’s own personal belief, there 
has been no legal finding that he could not sue them in the District of Kansas or the Western 
District of Arkansas.   



25 
 
 

 

 

 

138, 147 (2015) (citation omitted)).  “Indeed, plaintiffs should not be permitted to forum-shop 

because they disliked the outcome of that earlier case.”  Administrators of Tulane Educational 

Fund v. Ipsen Pharma, S.A.S., 770 F. Supp. 2d 24, 30 (D.D.C. 2011).  For all of these reasons, this 

suit is issue-precluded as to all defendants and will be dismissed with prejudice.  

c. Failure to State a Claim  

 Even if plaintiff was not precluded by collateral estoppel, he alternatively still fails to state 

a claim for negligence against any of the “new” defendants.  Preliminarily, in setting forth the 

“grounds” of “entitle[ment] to relief” a plaintiff must furnish “more than labels and conclusions” 

or “a formulaic recitation of the elements of a cause of action.”  Twombly, 550 U.S. at 555–56.  

Pursuant to this standard, and Federal Rule 8(a), plaintiff has failed to specify a duty or alleged 

wrongdoing by these defendants.  

 The allegations against the senior journalists Chapin, Memmott, and Watson do not extend 

beyond the implication that their supervisory positions alone should render them somehow 

culpable.  See Compl. ¶ 146; Compl. Ex. A.  The allegations against the officers and board 

members fare no better.  Plaintiff again alleges that Turpin, as NPR’s Vice President, should be 

responsible merely based on his position.  See id. ¶ 146.  The claims against Lansing and Jensen 

are also based on their positions alone, and supports this supposition only by alleging that they 

failed to follow NPR’s Handbook and Codes, see id. ¶¶ 105–10, 146, 183, and failed to “rectify 

things, and together find a solution without filing a lawsuit[,]” id. ¶ 204; see Opp’n ¶¶ 42–3.  

Similarly, plaintiff again bases the allegations against the NPR attorneys – Hart, Minatra, and 



26 
 
 

 

 

 

Lewis – on their alleged failure to follow NPR’s Handbook and Codes, and alleged refusal to 

recognize plaintiff’s hardship and to somehow make amends to his satisfaction.  See Compl. ¶¶ 

85, 146, 152, 174, 201.  And any claims against them fundamentally fail because, as the District 

of Kansas and the Western District of Arkansas found, as a matter of law, that plaintiff failed to 

show that the journalists violated any duty to him, sufficient to constitute  a claim of either 

defamation or false light.  Given these conclusions, it would be irreconcilable for this court to then 

conclude that the journalists’ superiors owed a duty to plaintiff or were somehow otherwise 

obligated to provide him with a remedy.   

 Finally, the allegations against former NPR former executives – Oreskes, Sweeney, and 

Haaga, bear no relevance.  See id. ¶¶ 82–6, 146; Opp’n ¶ 54.  While plaintiff attempts to bring 

attention to other alleged incidents at NPR to show an overall “lack of honesty in NPR’s 

leadership[,]” Opp’n ¶ 38, these anecdotes have no applicability to plaintiff’s specific issues, 

claims, and alleged injuries. This, in turn, raises a fundamental defect in plaintiff’s ability to bring 

suit against these particular defendants.   

 Significantly, even if plaintiff had pleaded with more specificity, as noted, the claims must 

fail because District of Columbia law does not recognize a cause of action for journalistic 

professional negligence.  Plaintiff has cited to no authority, and the court is aware of none, that has 

applied a professional duty of care to a journalist.  Similarly, he provides no authority by which 

the court may somehow legally enforce NPR’s Handbook or Codes, PBS’s Mission Statement, or 

the other standards espoused by various journalism societies.  See Robinson v. WMATA, 941 F. 



27 
 
 

 

 

 

Supp. 2d 61, 69 (D.D.C. 2013) (requiring discrete legal authority to establish that rules and 

guidelines represent a national standard versus an aspirational practice), aff’d, 774 F.3d 33 (D.C. 

Cir. 2014). “Aspirational practices do not establish the standard of care which the plaintiff must 

prove in support of an allegation of negligence.”  Varner v. District of Columbia 891 A.2d 260, 

272 (D.C. 2006) (citing Messina v. District of Columbia, 663 A.2d 535, 538 (D.C. 1995)); see 

Beckwith v. Interstate Management Co., LLC, 82 F. Supp. 3d 255, 263, id. n.9 (“under D.C. law,” 

“best practices” and “aspirational industry standards cannot suffice” as a standard of care) (internal 

quotation marks, alterations, and additional citation omitted) (quoting Briggs v. WMATA, 481 F.3d 

839, 848 (D.C. Cir. 2007)).  The court cannot recognize a non-existent cause of action.    

 And to establish the elements of an ordinary negligence claim, plaintiff must plausibly 

allege that defendants owe him a duty of care, and that they breached that duty, thereby causing 

him harm.  See, e.g., District of Columbia v. Harris, 770 A.2d 82, 87 (D.C. 2001).  He “must 

specify a negligent act and ‘characterize the duty whose breach might have resulted in negligence 

liability.’ ” District of Columbia v. White, 442 A.2d 159, 162 (D.C. 1982) (quoting Kelton v. 

District of Columbia, 413 A.2d 919, 922 (D.C. 1980)).  The existence of a legal duty owed by 

defendants to plaintiff is an essential element of a negligence claim.  Wash. Metro. Area Transit 

Auth. v. Ferguson, 977 A.2d 375, 377 (D.C. 2009). 

 Plaintiff has failed to identify any duty of care owed to him.  While he often repeats the 

legal elements of a negligence claim, see, e.g., Opp’n ¶¶ 16–17, 45, 65, 71–86, 96, 98, aside from 

his unsupported insistence that NPR’s own Handbook and Codes instill some sort of obligation, 



28 
 
 

 

 

 

there is nothing in plaintiff’s briefing to establish an actual legal duty.  It is clear that plaintiff 

believes that he is entitled to compensation for his suffering, but he does not identify a legal 

obligation by which any of these defendants are required to do so, particularly when prior final 

court judgments have already been entered in their favor.  A description of a legal duty cannot, 

“rest on mere ‘conclusory assertions.’ ” Simms v. District of Columbia, 699 F. Supp. 2d 217, 227 

(D.D.C. 2010) (quoting White, 442 A.2d at 162).  Essentially, plaintiff has not “nudged” his 

negligence claim “across the line from conceivable to plausible.”  Twombly, 550 U.S. at 570.    

 It follows then that, without a predicate negligence claim, to the extent that plaintiff sues 

the senior NPR journalists and NPR executives for failure to supervise, or NPR attorneys for failure 

to rectify, he also fails to state a viable claim.  “[A] common law claim of negligent supervision 

may be predicated only on common law causes of action or duties otherwise imposed by the 

common law . . .  [and] [t]o hold otherwise would be to impose liability on employers for failing 

to prevent a harm that is not a cognizable injury under the common law.” Tridico v. District of 

Columbia, 130 F. Supp. 3d 17, 31 (D.D.C. 2015) (internal quotation marks omitted); see also 

Griffin v. Acacia Life Ins. Co., 925 A.2d 564, 576 (D.C. 2007) (holding same). Because plaintiff 

has failed to adequately plead a negligence action, he cannot then maintain a claim against the 

purported superiors for negligently retaining or supervising. See Islar v. Whole Foods Market 

Group, 217 F. Supp. 3d 261, 268 (D.D.C. 2016) (dismissing negligent supervision and retention 

claims where plaintiff could not identify a “predicate claim . . . that would permit him to recover 

on a negligent supervision or retention theory”).    



29 
 
 

 

 

 

 Furthermore, plaintiff fails to identify any legal duty owed to him by NPR’s attorneys.  

Notably, opposing counsel is not legally obligated in any way to an adverse party.7  See Bell v. 

United States, 301 F. Supp. 3d 159, 164 (D.D.C. 2018), aff’d, 2018 WL 6720681 (D.C. Cir. Dec. 

17, 2018).  More specifically, “because ‘there is no common law duty between a plaintiff and 

opposing counsel, [there is] no standard of care that could be breached.’ ” Id. (quoting Ginsberg 

v. Granados, 963 A.2d 1134, 1141 (D.C. 2009)); Conservative Club of Washington v. Finkelstein, 

738 F. Supp. 6, 9 (D.D.C. 1990) (holding that negligence claims “must fail because an attorney 

owes no duty to opposing counsel or an adverse party”); Morowitz v. Marvel, 423 A.2d 196, 199 

(D.C. 1980) (finding that “a negligence action will not lie . . .  against adverse counsel . . . primarily 

for the reason that there is an absence of privity . . . between counsel and an opposing party and 

for public policy reasons”). 

 In sum, even if res judicata and collateral estoppel did not preclude suit, plaintiff has failed 

to state a claim upon which relief may be granted because (1) District of Columbia law does not 

 
7  Insofar as plaintiff may insinuate legal malpractice committed by NPR’s attorneys, he has 
failed to state a claim because “[b]efore an attorney can have a duty to a client, there must be an 
attorney-client relationship.” Hinton v. Rudasill, 624 F. Supp. 2d 48, 53 (D.D.C. 2009) (applying 
District of Columbia law), aff’d, 384 Fed. Appx. 2 (D.C. Cir. 2010); Smith v. Haden, 872 F. Supp. 
1040, 1044, 1053 (D.D.C. 1994) (stating that plaintiff must establish the existence of an attorney-
client relationship in order to sustain a legal malpractice suit under District of Columbia tort law), 
aff’d, 69 F.3d 606 (D.C. Cir. 1995).  Accordingly, because there was never an attorney-client 
relationship between plaintiff and defendants, “he cannot sustain a claim for legal malpractice 
under the tort law of the District of Columbia.” Lewis v. United States, 83 F. Supp. 3d 198, 208 
(2015) (citing Smith, 872 F. Supp. at 1044), aff’d, 2015 WL 9003971 (D.C. Cir. Oct. 30, 2015).  

 



30 
 
 

 

 

 

recognize the proposed professional negligence claims, and (2) plaintiff has otherwise failed to 

state a claim for negligence under District of Columbia tort law.  

IV. CONCLUSION  

 Ultimately, after receiving unfavorable determinations in his prior litigation, plaintiff is 

now attempting to “end-run the requirements for a defamation claim by pleading it as a negligence 

claim[,]” which is “not recognize[d] under D.C. law.”  Teltschik v. Williams & Jensen, PLLC, 748 

F.3d 1285, 1287–88 (D.C. Cir. 2014) (also finding that “no D.C. case holds that a plaintiff may 

maintain a negligence action for a defamatory statement” where, as here, “the defamation claim 

would be barred.”).  Consequently, and for all of the foregoing reasons, the court concludes that 

defendants are entitled to dismissal of all claims with prejudice.  A separate order accompanies 

this memorandum opinion.  

DATE:  August 10, 2021         
       _/s/______________________ 

RUDOLPH CONTRERAS 
United States District Judge 


