
1 
 

UNITED STATES DISTRICT COURT 
FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA 

__________________________________ 
      ) 
CHRISTIANA TAH, et al.,   ) 

) 
  Plaintiffs,   ) 
      ) 
 v.     ) Civil Action No. 18-2109 (RMC) 
      )  
GLOBAL WITNESS   ) 
PUBLISHING, INC., et al.,   )     
      ) 
  Defendants.   ) 
__________________________________ ) 
 

MEMORANDUM OPINION 

In 2013, a high-level team of officials of the Government of Liberia helped 

negotiate the successful sale of off-shore oil drilling rights to the ExxonMobil Corporation.  The 

Liberian government then awarded bonuses of $35,000 from the proceeds to senior members of 

the negotiating team, including former Liberian Minister of Justice and Attorney General 

Christiana Tah and former Chief Executive Officer of the National Oil Company of Liberia 

Randolph McClain.  Corruption-watchdog Global Witness of London and its U.S. arm, Global 

Witness Publishing, Inc., issued a report that is alleged to imply that Minister Tah and Mr. 

McClain had effectively received bribes to facilitate the sale.  Minister Tah and Mr. McClain sue 

the two Global Witness entities for defamation.  Although the Court agrees that the report 

implies bribery, and takes as true that bribery did not occur, the contents of the report are 

protected speech under the First Amendment and cannot sustain a defamation claim.  

Accordingly, the Court will dismiss the Complaint. 

  



2 
 

I. BACKGROUND 

A. The Block 13 Negotiations 

“Block 13” is rectangular plot of territory in the ocean waters off the coast of 

Liberia.  In the belief that Block 13 held valuable oil reserves, the National Oil Company of 

Liberia (NOCAL), the Liberian government-owned corporation responsible for awarding oil 

licenses, agreed in 2007 to license the development of Block 13 to Broadway Consolidated PLC 

(Broadway Consolidated), for which Liberia would receive a share of the oil production.  

Broadway Consolidated failed to make headway in the work over the next three years, however, 

so in 2010 Liberia sought another buyer to take over the license on terms more favorable to the 

country.  ExxonMobil expressed interest.  

Negotiations between ExxonMobil and Liberia were conducted on Liberia’s 

behalf by the Hydrocarbon Technical Committee (HTC or Committee), a governmental body 

which was created by statute “to superintend the negotiations between entities such as Exxon and 

the government of Liberia, through its state-owned oil company NOCAL.”  Compl. [Dkt. 1] 

¶ 24.  At the time of the negotiations, the HTC had six members, including Presidential Legal 

Advisor Seward M. Cooper and the Plaintiffs, Minister Tah and Mr. McClain.  Mr. McClain 

served as its Chair. 

Exxon was unwilling to acquire drilling rights in Block 13 directly from 

Broadway Consolidated, in part due to rumors of corruption surrounding the original license. 

However, in 2013 Exxon agreed to an arrangement whereby a third party, Canadian Overseas 

Petroleum Limited (COPL), purchased the license from Broadway Consolidated and Exxon 

purchased it from COPL, with an additional payment directly to Liberia.  In this manner, Exxon 

paid $120 million for Block 13 with approximately $50 million going to Liberia itself.  Plaintiffs 

allege that “the Liberian government saw the Exxon deal as an historic victory for the Liberian 



3 
 

people, in which the government of Liberia would for the first time receive a substantial payment 

for the sale of extraction rights.”  Id. ¶ 22. 

After the negotiations with Exxon were finalized, Liberian President Ellen 

Johnson Sirleaf instructed, unsolicited, NOCAL to pay bonuses to the government employees 

who had participated.  Id. ¶ 25.  Mr. McClain asked Mr. Cooper and Minister Tah, who are both 

lawyers, if such payments were lawful.  Both agreed that they were.  Thereafter, the Board of 

Directors of NOCAL adopted a resolution directing payment of $500,000 in bonuses, made from 

the proceeds of the negotiations, to HTC and NOCAL officials and staff.  Payments were made 

to over 140 employees, including office staff, custodial workers, and drivers.  However, the 

largest bonuses, $35,000 each, went to the six members of the HTC.  

B. The Global Witness Report 

Global Witness is a non-profit, non-governmental organization based in London 

which conducts operations in the United States through its offices in Washington, D.C., known 

as Global Witness Publishing, Inc.  Global Witness specializes in “global witness investigation” 

and its mission centers on “exposing economic networks behind conflict, corruption, and 

environmental destruction.”  Id. ¶ 4-5. 

In March 2018, Global Witness published an investigative report titled “Catch me 

if you can:  Exxon’s complicity in Liberian oil sector corruption and how its Washington 

Lobbyists fight to keep oil deals secret.”  Compl., Ex. A, Global Witness, Catch me if you can 

(2018) (Report) [Dkt. 1-1].  The Report, which remains available online, was 35 pages long and 

included 125 footnotes documenting the 2013 sale of a license to Exxon to develop Block 13, as 

well as the history of Block 13 more generally.  The Report used the sale of Block 13 as a case 

study to discuss the value of Section 1504 of the Dodd-Frank Act, Pub. L. No. 111-203, 124 Stat. 

1376 (2010), a law of the United States.  Section 1504 requires oil, gas, and mining companies to 



4 
 

disclose payments made to foreign governments—the types of disclosures which Global Witness 

says make the investigation of the Block 13 sale possible and which companies like Exxon 

oppose.  See Report at 11. 

The Report presented a less-than-innocent version of the history and licensing of 

Block 13.  According to Global Witness, Block 13 was “born in the shadows,” id., and the 

Report suggested that the “untested” Broadway Consolidated was awarded the initial Block 13 

license “because the company was likely part-owned by government officials with the power to 

influence the award of oil licenses.”  Id. at 12.  Global Witness believed this partial ownership by 

Liberian government officials continued through the sale of Block 13 to COPL.  The Report 

further asserted that the licensing of Block 13 to Broadway Consolidated was ratified by the 

Liberian legislature only after NOCAL spent $118,400 in lobbying fees in 2006 and 2007, which 

Liberia’s General Auditing Commission later determined were actually bribes for favorable 

votes.  Id. at 16. 

According to the Report, when Exxon became interested in acquiring the license 

to develop Block 13, Exxon chose to structure the acquisition through COPL as an intermediary 

because it had “concern over issues regarding US anti-corruption laws” and believed that 

“Liberian shareholders/beneficial owners of [Broadway Consolidated] may have been 

government officials at the time of the allocation.”  Id. at 20.  The Report opined that “Exxon 

proposed to use COPL as a go-between that would, Exxon appears to have thought, shield it 

from any US legal risks posed by Block 13.”  Id.  The Report described the complex movement 

of funds and property interests constituting Exxon’s purchase of development rights in Block 13. 

It also stated that COPL’s relationship with Broadway Consolidated may not have been fully at 

arm’s-length and called for an investigation of Exxon by authorities in the United States, Canada, 



5 
 

the United Kingdom, and Liberia to determine whether Exxon had violated any anti-corruption 

laws.  Id. at 27-28. 

In addressing the Liberian government’s role in the 2013 license transfers, the 

Report stated that NOCAL made “unusual, large payments” to Liberian government officials “in 

connection with the 2013 award of Block 13” and emphasized those payments made to members 

of the HTC, connecting the relative size of the payments, the definition of bribery in Liberian 

law, and NOCAL’s history of bribery payments in 2006 and 2007.  Id. at 30.  The Report also 

included a chart prepared by Global Witness that identified the roles six HTC and NOCAL 

officers played in the negotiations with Exxon and naming each of them.  

Global Witness sought pre-publication comments from the HTC and NOCAL 

officials; excerpts of those comments, which denied that the bonuses were bribes, were included 

in the Report.  The Report acknowledged that “Global Witness has no evidence that Exxon 

directed NOCAL to pay Liberian officials, nor that Exxon knew such payments were occurring,” 

id. at 31, and conceded that over 140 staff members received such bonuses, but concluded: 

The vast majority of these payments were smaller than those made 
to HTC members by two orders of magnitude.  Also, unlike 
payments to the HTC members, these staff payments were not made 
to people who signed the Exxon deal.   

Id. at 32.  Among a host of recommendations, the Report called for Liberian authorities to 

investigate “whether NOCAL violated Liberian law when it distributed payments in 2013 to 

officials who signed the Block 13 license,” and for the Liberian government to “review its 

policies on bonuses paid to staff.”  Id. at 35. 

C. Report Aftermath 

Shortly thereafter, several news organizations, including Newsweek and Front 

Page Africa, published summaries of the Report with headlines such as “Rex Tillerson’s Exxon 



6 
 

Mobil Involved in Corrupt Oil Deals in Liberia, Investigation Reveals.”  Compl. ¶ 72 (quoting 

Christina Maza, Rex Tillerson’s Exxon Mobil Involved in Corrupt Oil Deals in Liberia, 

Investigation Reveals, Newsweek, Mar. 29, 2018, available at http://bit.ly/2kCN5IU).  As a 

result of the Report, the new President of Liberia, George Manneh Weah, appointed a Special 

Presidential Committee to investigate.  Id. ¶ 74 (citing Report of the Special Presidential 

Committee Appointed to Examine the March 2018 Global Witness Report of the National Oil 

Company of Liberia (NOCAL) (2018) (Special Presidential Committee Report)).  The Special 

Presidential Committee, which issued its own findings in May 2018, understood its mandate to 

be: 

to examine the allegations of March 2018, made by Global Witness 
(GW), . . . that in negotiating the Concession [license] agreement 
between ExxonMobil and the Government of Liberia for Liberia’s 
offshore Oil Block LB13, some prominent Liberian government 
officials who led the negotiation received bribe in amounts ranging 
up to US $35,000 each. 

Id. ¶ 75.  It determined that the bonus payments were not bribes under Liberian law.  Id. ¶ 81.  

However, the Special Presidential Committee recommended that the bonus payments to the six 

members of the HTC be returned.  Id. ¶ 83.  Plaintiffs believe there is no legal basis to require 

them to return the bonuses and have not done so.  Id. 

Based on the negative publicity following the Report, Plaintiffs filed suit in this 

Court alleging Defamation per se (Count I) and False Light Invasion of Privacy (Count II).  

Global Witness moved to dismiss.  The matter is now ripe.1 

                                                 
1 See Defs.’ Mot. to Dismiss [Dkt. 11]; Pls.’ Resp. to Defs.’ Mot. to Dismiss for Failure to State a 
Claim (Opp’n) [Dkt. 17]; Reply Mem. in Supp. of Defs.’ Mot. to Dismiss for Failure to State a 
Claim (Reply) [Dkt. 18]. 



7 
 

II. LEGAL STANDARDS 

A.  Motion to Dismiss 

A motion to dismiss for failure to state a claim pursuant to Federal Rule of Civil 

Procedure 12(b)(6) challenges the adequacy of a complaint on its face.  See Fed. R. Civ. P. 

12(b)(6).  A complaint must be sufficient “to give a defendant fair notice of what the . . . claim is 

and the grounds upon which it rests.”  Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 555 (2007) 

(internal citations omitted).  To survive a motion to dismiss, a complaint must contain sufficient 

factual information, accepted as true, to “state a claim to relief that is plausible on its 

face.”  Ashcroft v. Iqbal, 556 U.S. 662, 678 (2009) (quoting Twombly, 550 U.S. at 555).  A court 

must assume the truth of all well-pleaded factual allegations and construe reasonable inferences 

from those allegations in favor of the plaintiff.  See Sissel v. Dep’t of Health & Human Servs., 

760 F.3d 1, 4 (D.C. Cir. 2014).  However, a court need not accept inferences drawn by a plaintiff 

if such inferences are not supported by the facts set out in the complaint.  See Kowal v. MCI 

Commc’ns Corp., 16 F.3d 1271, 1276 (D.C. Cir. 1994).  Further, a court need not accept legal 

conclusions set forth in a complaint.  See Iqbal, 556 U.S. at 678.    

B. Applicable Law2 

“To state a cause of action for defamation, [a] plaintiff must allege and prove four 

elements:  (1) that the defendant made a false and defamatory statement concerning the plaintiff; 

(2) that the defendant published the statement without privilege to a third party; (3) that the 

defendant’s fault in publishing the statement amounted to at least negligence; and (4) either that 

                                                 
2 The Court has diversity jurisdiction over this case because Plaintiffs are residents of Maryland 
and North Carolina, Global Witness operates out of London and D.C., and the amount in 
controversy exceeds $75,000.  See 28 U.S.C. § 1332.  Venue is proper because D.C. is “a district 
in which any defendant is subject to the court’s personal jurisdiction.”  28 U.S.C. § 1391(b)(3). 
 

https://1.next.westlaw.com/Link/Document/FullText?findType=L&pubNum=1000600&cite=USFRCPR12&originatingDoc=I63dd8ef0c90611e6b27be1b44e7e7e5b&refType=LQ&originationContext=document&transitionType=DocumentItem&contextData=(sc.Search)
https://1.next.westlaw.com/Link/Document/FullText?findType=L&pubNum=1000600&cite=USFRCPR12&originatingDoc=I63dd8ef0c90611e6b27be1b44e7e7e5b&refType=LQ&originationContext=document&transitionType=DocumentItem&contextData=(sc.Search)


8 
 

the statement was actionable as a matter of law irrespective of special harm or that its publication 

caused the plaintiff special harm.”  Oparaugo v. Watts, 884 A.2d 63, 76 (D.C. 2005) (internal 

quotations omitted).3  Further, under the First Amendment, public figures suing for defamation 

must “demonstrate by clear and convincing evidence that the defendant published the defamatory 

falsehood with ‘actual malice,’ that is, with ‘knowledge that it was false or with reckless 

disregard of whether it was false or not.’”  Liberty Lobby, Inc. v. Dow Jones & Co., Inc., 838 

F.2d 1287, 1292 (D.C. Cir. 1988) (quoting N.Y. Times v. Sullivan, 376 U.S. 254, 280 (1964)). 

“To succeed on a claim of false light invasion of privacy, a plaintiff must show:  

‘(1) publicity (2) about a false statement, representation, or imputation (3) understood to be of 

and concerning the plaintiff, and (4) which places the plaintiff in a false light that would be 

offensive to a reasonable person.’”  Armstrong v. Thompson, 80 A.3d 177, 188 (D.C. 2013) 

(quoting Kitt v. Capital Concerts, Inc., 742 A.2d 856, 859 (D.C. 1999)).  “These elements are 

similar to those involved in analysis of a defamation claim, and ‘a plaintiff may not avoid the 

strictures of the burdens of proof associated with defamation by resorting to a claim of false light 

invasion.’”  Id. (quoting Moldea v. N.Y. Times, 22 F.3d 310, 319 (D.C. Cir. 1988)).  “In fact, 

where the plaintiff rests both his defamation and false light claims on the same allegations, . . . 

the claims will be analyzed in the same manner.”  Blodgett v. Univ. Club, 930 A.2d 210, 223 

(D.C. 2007). 

III. ANALYSIS 

Plaintiffs allege that Global Witness’ Report defamed them by accusing them of 

accepting bribes in connection with the negotiations with Exxon that led to that corporation’s 

                                                 
3 The parties do not dispute that D.C. substantive law governs this case.  Cf. Weyrich v. New 
Republic, Inc., 235 F.3d 617, 626-27 (D.C. Cir. 2001) (discussing choice of law in a defamation 
action brought in a diversity case in D.C.). 



9 
 

acquisition of a license to develop Block 13.  Plaintiffs acknowledge that the Report never 

explicitly accused them of taking bribes.  However, they argue that “the totality of the meaning 

conveyed, through headlines, sub-headings, text and graphics” clearly implied that they took 

bribes and that reasonable readers could come away with that understanding.  Compl. ¶ 34. 

“Whether a statement is capable of defamatory meaning is a question of law, but 

‘[i]t is only when the court can say that the publication is not reasonably capable of any 

defamatory meaning and cannot be reasonably understood in any defamatory sense that it can 

rule as a matter of law, that it was not libelous.’”  Weyrich, 235 F.3d at 627 (quoting White v. 

Fraternal Order of Police, 909 F.2d 512, 518 (D.C. Cir. 1990)).  Moreover, implied defamation 

comes with its own particular complications.  “District of Columbia law . . . clearly contemplates 

the possibility that a defamatory inference may be derived from a factually accurate news 

report.”  S. Air Transp., Inc. v. Am. Broad. Cos., 877 F.2d 1010, 1014 (D.C. Cir. 1989).  But 

“[b]ecause the Constitution provides a sanctuary for truth, a libel-by-implication plaintiff must 

make an especially rigorous showing where the expressed facts are literally true.”  Guilford 

Transp. Indus., Inc. v. Wilner, 760 A.2d 580 (D.C. 2000) (quoting Chapin v. Knight-Ridder, Inc., 

993 F.2d 1087, 1092-93 (4th Cir. 1993)).  Thus, “if a communication, viewed in its entire 

context, merely conveys materially true facts from which a defamatory inference can reasonably 

be drawn, the libel is not established.”  White, 909 F.2d at 520.  However, “if the 

communication, by the particular manner or language in which the true facts are conveyed, 

supplies additional, affirmative evidence suggesting that the defendant intends or endorses the 

defamatory inference, the communication will be deemed capable of bearing that meaning.”  Id.; 

see also Guilford Transp., 760 A.2d at 580 (“The language must not only be reasonably read to 



10 
 

impart the false innuendo, but it must also affirmatively suggest that the author intends or 

endorses the inference.”). 

A. Defamatory Implications of the Report 

Although Plaintiffs concede that the Report contained only accurate facts and 

never specifically described the bonuses as bribes, the Court finds that the Report could 

reasonably be interpreted to imply that the bonuses were bribes and that the implication was 

conveyed by the manner in which Global Witness presented its investigation. 

The implication began with the cover page.  The title “Catch me if you can” 

clearly suggested wrongdoing, and specifically wrongdoing for which there is not yet enough 

evidence to convict.  Below the title was an image of a businessman running away, already 

partially off the page, as if almost beyond capture, followed by the caption “Exxon’s complicity 

in Liberian oil sector corruption and how its Washington lobbyists fight to keep oil deals secret.”  

Report (cover page).  The Report’s first page further framed its contents:  “This is a story of 

bribery, suspected secret shareholders, and an audacious attempt by oil giant Exxon to bypass US 

anti-corruption laws.”  Id. at 6.  Whatever other details the Report offered, these headlines 

provided the context and conclusions of its authors at Global Witness.  Cf. Afro-Am. Publ’g Co. 

v. Jaffe, 366 F.2d 649, 655 (D.C. Cir. 1966) (finding false statements in a newspaper caption 

“were critical in the total impact of the article”); id. (“The article contained other items that were 

true, but in the setting already described these only reinforced the defamatory impression.”). 

The Report further framed its discussion of the Block 13 negotiations as evidence 

of the value of transparency laws covering the oil, gas, and mining industries.  Such laws were 

praised because they allowed Global Witness to see, for example, “how much money Exxon paid 

to Liberia’s oil agency NOCAL, which has a history of corruption.”  Report at 9.  In this way, 

Global Witness tied ExxonMobil’s payments for the acquisition of rights in Block 13 with how 



11 
 

NOCAL shared some of that money with its negotiators, including Plaintiffs.  The Report cited 

“NOCAL’s tarnished track record of corrupt deals” to explain that Global Witness “saw there 

was a risk of bribery and began its investigation.”  Id. 

For almost 20 pages, the Report then detailed previous corruption or concerns 

regarding corruption in the oil sector in Liberia.  In that specific context, the Report opined that 

“[t]here are grounds to suspect that [Broadway Consolidated] obtained Block 13 because the 

company was likely part-owned by government officials with the power to influence the award 

of oil licenses.”  Id. at 12; see generally id. at 12-15 (describing Liberian officials’ possible 

connections to Broadway Consolidated).  The Report also stated that the initial license sold to 

Broadway Consolidated was ratified by the Liberian legislature only after “NOCAL spent 

$118,400 to bribe members of the Liberian legislature so that they would approve the award.”  

Id. at 16.  The Report cast aspersions at Exxon’s interest in Block 13, noting suspected “concern 

over issues regarding US anti-corruption laws.”  Id. at 17.  Such concerns, according to the 

Report, caused Exxon to develop “an ingenious escape plan” “to use COPL as a go-between that 

would, Exxon appears to have thought, shield it from any US legal risks.”  Id. at 20.  The Report 

warned that “Exxon’s attempt to use COPL to shield itself from US anti-corruption laws may 

have been misguided,” id. at 27, and advocated investigations by U.S. and Liberian authorities.  

Id. at 29. 

As a result, the Report did not cover the roles of the HTC’s members, including 

Plaintiffs, in a vacuum.  With its context of historical corruption and suspicions of further 

corruption, a reasonable reader could have understood the heading of the section, “Monrovia 

[Liberia], 2013:  Awash in cash,” with the subtitle “Some Unusual, Large Payments,” to be 

referring to bribery payments in euphemistic language.  Id. at 30.  If such a reasonable reader 



12 
 

missed the point of the titles, the contents of this section of the Report clarified the point.  For 

example, the Report admitted that NOCAL described the challenged payments to staff and the 

HTC as “bonuses,” but then continued to place quotation marks around the word bonuses, i.e., 

“bonuses,” and generally stated that the payments were “called” bonuses instead of endorsing 

use of that term itself.  See id. at 30-32.  These linguistic choices could be understood to 

distinguish between NOCAL’s use of “bonuses” to hide “bribes,” which is what the Report 

inferred they actually were.  The chart prepared by Global Witness and included in the Report 

tracked payments from Exxon, by which it acquired rights to develop Block 13, to bonuses paid 

by NOCAL to six Liberian officials involved in the negotiation, including Plaintiffs.  Id. at 31.  

The chart specifically listed the amount of each official’s bonus and the critical role each of them 

played in the negotiations, which had the effect of literally drawing a line between Exxon’s 

money, the bonuses, and the sale of the license for Block 13.  See id. at 31. 

The Court finds that a reasonable reader easily could have understood the Report 

to imply that the 2006-07 bribes and the 2013 HTC bonuses were of a piece.  If that were not the 

case, Global Witness would not have needed to request and include denials of bribery by HTC 

members in the Report.  Id.; Compl. ¶ 91 (“The letter . . . stated . . . “we believe that the payment 

made by NOCAL to you was most likely a bribe.”).  If that were not the case, the Report would 

have had no reason to advocate for an investigation of “payments to officials by NOCAL in 2013 

to determine whether any Liberian laws may have been broken.”  Report at 32. 

Global Witness argues that the Report explicitly negated any inference that 

Plaintiffs accepted bribes because it expressly stated that “Global Witness has no evidence that 

Exxon directed NOCAL to pay Liberian officials, nor that Exxon knew such payments were 

occurring.”  Id. at 31.  First, of course, this statement was about ExxonMobil and not NOCAL, 



13 
 

the actual payor.  Second, it did not negate the inference that ExxonMobil’s money was, in part, 

paid as bribes to the NOCAL representatives who signed the lease agreement.  However, this 

statement did admit that the Global Witness suspicions and calls for investigations of 

ExxonMobil and NOCAL lacked any evidence that the former had involvement in monies paid 

to employees of the latter.  At best, it might have been read to leave the question open as to why 

NOCAL paid such monies to its own personnel. 

Global Witness also argues that the Report openly identified bribes associated 

with other payments in Liberia and that, in the tradition of expressio unius, the omission of 

similar language from descriptions of the payments to Plaintiffs implied that they were not 

bribes.  The attempted distinction fails to persuade:  whenever the Report explicitly described 

bribery, it was only after other organizations, such as components of the Liberian government 

itself, had already reached that conclusion.  See, e.g., id. at 30 (“These 2006 and 2007 payments 

have been classified as bribes by the Liberian Government’s General Auditing Commission.”).  

The conclusions by others that bribery occurred in other transactions does not diminish the 

import of the Report that there was bribery—either by NOCAL, Exxon, or both—in connection 

with the post-negotiation payments to Liberia’s chief representatives.   

Finally, Global Witness argues that it is only asking “whether the payments to 

Plaintiffs were illegal,” and that questions cannot imply defamatory meaning.  Reply at 7; see 

Abbas v. Foreign Policy Grp., LLC, 783 F.3d 1328, 1338 (D.C. Cir. 2015) (“[I]t is generally 

settled as a matter of defamation law in other jurisdictions that a question, ‘however 

embarrassing or unpleasant to its subject, is not accusation.’”) (quoting Chapin, 993 F.2d at 

1094).  But see id. at 1339 (“[A] question’s wording or tone or context sometimes may be read as 

implying the writer’s answer to that question.”).  But Global Witness is clearly doing more than 



14 
 

“just asking questions” when it calls for an official investigation by governmental bodies; it 

reasonably implies that there is evidence to justify an investigation of criminal liability, and 

thereby potential criminal liability itself.  Further, capping the Report with a question only 

protects the question, not the other statements that imply bribery. 

The most compelling evidence that the Report could reasonably be read to suggest 

bribery is that the Liberian government actually understood the Report that way.  As the Special 

Presidential Committee put it: 

His Excellency, George Manneh Weah, President of Liberia, 
constituted a five-member Special Presidential Committee (SPC) to 
examine the allegations . . . made by Global Witness (GW) . . . 
alleging . . . that in negotiating the Concession agreement between 
ExxonMobil and the Government of Liberia . . . , some prominent 
Liberian government officials who led the negotiation received 
bribe in amounts ranging up to US $35,000 each. 

Compl. ¶ 3 (quoting Special Presidential Committee Report at 3) (emphasis omitted).  Moreover, 

the Special Presidential Committee articulated its mandate as a duty to “[d]etermine if the 

individuals specifically and collaterally named in the Report indeed received perquisite, 

emoluments or benefits, directly or indirectly, on account of any duty required of them by the 

Government and, if yes, determine whether or not the amount so paid and received constitutes 

Bribe under our law.”  Id. ¶ 76 (quoting Special Presidential Committee Report at 4) (emphasis 

omitted).  Finally, the Special Presidential Committee summarized the Report as such: 

Clearly, from the preamble, the Report is three-prong: 
 
1. The story about Bribery, apparently, involving Liberian 

officials; 
2. Efforts by Exxon to by-pass US Anti-Corruption Law . . . ; and 
3. About how the United States can support efforts to mitigate 

corruption in all dealings involving its national corporations and 
the local countries where these companies operate. 



15 
 

Id. ¶ 77 (quoting Special Presidential Committee Report at 11) (emphasis added).4 

Global Witness notes that “[t]he test . . . is not whether some actual readers were 

misled, but whether the hypothetical reasonable reader could be (after time for reflection).”  

Farah v. Esquire Magazine, 736 F.3d 528, 537 (D.C. Cir. 2013) (citing Pring v. Penthouse Int’l, 

Ltd., 695 F.2d 438, 442-43 (10th Cir. 1982) and New Times v. Isaacks, 146 S.W.3d 144, 151 

(Tex. 2004)); see also Lyrissa Barnett Lidsky, Nobody’s Fools:  The Rational Audience as First 

Amendment Ideal, 2010 U. Ill. L. Rev. 799, 842 (2010) (“[T]he [Supreme] Court clearly 

endorsed the principle that speakers should not be held liable for ‘mis-readings’ of their speech 

by idiosyncratic or unsophisticated audience members.”) (citing Greenbelt Co-op. Pub. Ass’n v. 

Bresler, 398 U.S. 6 (1970)).  Global Witness correctly cites the test but overlooks that a 

publication must also be read “in the sense in which it would be understood by the readers to 

whom it was addressed.”  Afro-Am. Publ’g, 366 F.2d at 655; see also Farah, 736 F.3d at 537 

(considering the defamatory statements’ meaning to a publisher’s reader base).  In that regard, 

although not dispositive, the considered views of the investigatory committee formed by the 

Government of Liberia—which investigation the Report had urged—is insightful.  Cf. Vasquez v. 

Whole Foods Market, Inc., 302 F. Supp. 3d 36, 64 (D.D.C. 2018) (“A plaintiff can rely upon 

extrinsic evidence to show that listeners understood the statements to pertain to the plaintiff.”).  

In the face of the Special Presidential Committee Report, there is evidence beyond, and 

                                                 
4 Global Witness does not address the Special Presidential Committee Report and, instead, traces 
“the first appearance in the press of any suggestion that the Report implied bribery . . . [to] a 
letter written by Minister Tah herself.”  Reply at 8.  But Minister Tah’s letter responded to 
Global Witness’ request for comment which explicitly accused her of accepting a bribe, see 
Compl. ¶ 91 (“The letter . . . stated . . . ‘we believe that the payment made by NOCAL to you 
was most likely a bribe.’”), and excerpts from her letter were quoted in the Report.  See Report at 
30 (“‘I did not receive money or an offer to pay money from Exxon Mobil for the award of the 
oil contract.’”).  Global Witness’ argument that Minister Tah is herself responsible fails because 
Global Witness clearly originated the accusation itself. 



16 
 

supportive of, what a hypothetical reasonable Liberian official might have understood the Report 

to mean. 

For the reasons above, the Court concludes that Global Witness’ Report made a 

defamatory statement concerning Plaintiffs. 

B. Actual Malice 

Global Witness argues that even if statements in the Report were defamatory, 

those statements cannot form the basis of a defamation claim because they were not published 

with “actual malice” towards Minister Tah or Mr. McClain.  This defense is based upon the First 

Amendment principle that public officials5 who sue for defamation must “demonstrate by clear 

and convincing evidence that the defendant published the defamatory falsehood with ‘actual 

malice,’ that is, with ‘knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it was 

false or not.’”  Liberty Lobby, 838 F.2d at 1292 (quoting Sullivan, 376 U.S. at 280).  “The 

standard of actual malice is a daunting one.”  McFarlane v. Esquire Magazine, 74 F.3d 1296, 

1308 (D.C. Cir. 1996).  A plaintiff must allege facts that, if proven, provide “clear and 

convincing evidence” that “would ‘permit the conclusion that the defendant in fact entertained 

serious doubts as to the truth of his publication.’”  McFarlane v. Sheridan Square Press, Inc., 91 

F.3d 1501, 1512 (D.C. Cir. 1996) (quoting St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968)).  

When a plaintiff alleges actual malice based only upon circumstantial evidence, “the plaintiff 

must show, by clear and convincing evidence, that when the defendants published the alleged 

                                                 
5 Global Witness argues that as high-ranking government officials Plaintiffs qualify as public 
officials.  See Mem. at 34; cf. Rosenblatt v. Baer, 383 U.S. 75, 85 (1966) (“[T]he public official 
designation applies at the very least to those among the hierarchy of government employees who 
have, or appear to the public to have, substantial responsibility over the conduct of government 
affairs.”).  Plaintiffs do not contest this designation and have pled actual malice.  See, e.g., 
Compl. ¶¶ 84, 86.   



17 
 

defamations they were subjectively aware that it was highly probable that the story was ‘(1) 

fabricated; (2) so inherently improbably that only a reckless person would have put [it] in 

circulation; or (3) based wholly on . . . some other source that appellees had obvious reasons to 

doubt.’”  Lohrenz v. Donnelly, 350 F.3d 1272, 1283 (D.C. Cir. 2003) (quoting Tavoulareas v. 

Piro, 817 F.2d 762, 788-98 (D.C. Cir. 1987)). 

Plaintiffs advance several interlocking theories to support the allegation of actual 

malice which, in summary, contend that Global Witness had a preconceived story line charging 

Exxon with corrupt foreign dealings, which it pursued without regard to Plaintiffs.  Cf. Harris v. 

City of Seattle, 152 Fed. App’x. 565, 568 (9th Cir. 2005) (“Thus, ‘evidence that a defendant 

conceived a story line in advance of an investigation and then consciously set out to make the 

evidence conform to the preconceived story is evidence of actual malice, and may often prove to 

be quite powerful evidence.’”) (quoting Rodney A. Smolla, 1 Law of Defamation § 3:71 (2005)). 

In this regard, Plaintiffs assert that Global Witness “was already determined to 

publish a sensational account accusing Exxon of paying bribes in order to secure the purchase of 

Block 13.”  Opp’n at 13.  The assertion is clear but Plaintiffs offer few facts to support it.  They 

cite the subtitle of the Report, that is, “Exxon’s complicity in Liberian oil sector corruption and 

how its Washington lobbyists fight to keep oil deals secret.”  Compl. ¶ 87.  They also cite the 

prominent role given by the Report to former Exxon CEO, Rex Tillerson, then U.S. Secretary of 

State, as well as the Special Presidential Committee’s determination that “the real object of its 

Report was not Liberia, but the conduct of Exxon.”  Id. ¶¶ 88-89 (quoting Special Presidential 

Committee Report at 11).  But the Report’s conclusion is not evidence of its conception and a 

conclusory allegation that there was “a pre-conceived story line is not sufficient to demonstrate 

actual malice.”  Jankovic v. Int’l Crisis Grp., 72 F. Supp. 3d 284, 312 (D.D.C. 2014); see also 



18 
 

Jankovic v. Int’l Crisis Grp., 822 F.3d 576, 597 (D.C. Cir. 2016) (“Evidence of . . . preconceived 

notions about [plaintiff] does little to show actual malice.”).  

The rest of the evidence is similarly weak.  Plaintiffs do not allege any facts 

establishing or explaining why Global Witness sought to target Secretary Tillerson.  Even if they 

had, “evidence of ill will or bad motives will support a finding of actual malice only when 

combined with other, more substantial evidence of a defendant’s bad faith,” which Plaintiffs do 

not offer.  Tavoulareas, 817 F.2d at 795.  That is, Plaintiffs do not allege facts supporting a 

culture of reckless reporting and disregard for the truth at Global Witness.  More specifically, 

Plaintiffs identify no facts that have been molded to conform to this preconceived story line, and 

an “adversarial stance is certainly not indicative of actual malice under the circumstances where, 

as here, the reporter conducted a detailed investigation.”  Id.; see also id. at 796 (“[T]he First 

Amendment forbids penalizing the press for encouraging its reporters to expose wrongdoing by 

public corporations and public figures.”).  Indeed, Plaintiffs contest none of the facts in the 

Report, even if they disagree with the inference that may be drawn therefrom.  Cf. Gertz v. 

Robert Welch, Inc., 680 F.2d 527, 539 (7th Cir. 1982) (“Stanley conceived of a story line; 

solicited Stang, a writer with a known and unreasonable propensity to label persons or 

organizations as Communist, to write the article; and after the article was submitted, made 

virtually no effort to check the validity of statements . . . , and in fact added further defamatory 

material based on Stang’s ‘facts.’”).  Without more than is mustered here, there is not “clear and 

convincing evidence” that Global Witness was aware that its story was fabricated or too 

improbable to circulate.6 

                                                 
6 Because Plaintiffs allege implied defamation, and because they do not contest the underlying 
facts, the implication of bribery must be reasonable, i.e., not so improbable as to be reckless, or 
else Plaintiffs could not state a claim.  



19 
 

Plaintiffs seek to avoid this conclusion by arguing that Global Witness accused 

them of bribery when it asked for their pre-publication comments on the Report and then ignored 

their denials.  Compl. ¶¶ 91-97.  These facts are not enough to show actual malice.  That Global 

Witness had arrived at its conclusion, right or wrong, by the time it reached out for comment and 

shortly before publication is commonplace and no surprise.  More to the point, “publishers need 

not accept ‘denials, however vehement; such denials are so commonplace in the world of 

polemical charge and countercharge that, in themselves, they hardly alert the conscientious 

reporter to the likelihood of error.’”  Lohrenz v. Donnelly, 350 F.3d 1272, 1285 (D.C. Cir. 2003) 

(quoting Harte-Hanks Comm’ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 691 n.37 (1989)) (internal 

quotations omitted).7  The emptiness of a denial as evidence is particularly apt here because not 

only did Plaintiffs’ denials fail to contest the facts that are in the Report, the Report also included 

excerpts from Plaintiffs’ denials and called out the additional facts on which Plaintiffs’ denials 

relied.  See, e.g., Report at 30 (“Block 13 was the only oil license awarded during the period.”); 

id. at 32 (acknowledging that “NOCAL also distributed $290,000 in what the agency called 

bonuses to over 140 members of staff and consultants”); id. at 31 (“Global Witness has no 

evidence that Exxon directed NOCAL to pay Liberian officials, nor that Exxon knew such 

payments were occurring.”).  Notably, “reporting perspectives at odds with the publisher’s own[] 

‘tend[s] to rebut a claim of malice, not to establish one.’”  Lohrenz, 350 F.3d at 1286 (quoting 

McFarlane, 74 F.3d at 1304). 

Plaintiffs also argue that malice is evident because the Report targeted them and 

none of the consultants to the HTC during the negotiations, even though the consultants also 

                                                 
7 For this same reason, the HTC consultants’ corroborating denials had no more effect on 
evidence of malice than Plaintiffs’ own.  See Lohrenz, 350 F.3d at 1285 (corroborating denials 
did not give defendant “‘obvious reasons’ to doubt the veracity of her publication”). 



20 
 

received bonuses.  But the Report stated its rationale for focusing on Plaintiffs and not others:  

“unlike payments to the HTC members, these staff payments were not made to people who 

signed the Exxon deal.”  Report at 32.  Plaintiffs find no caselaw to support the argument that a 

defendant’s failure to accuse more persons of illegal conduct makes an accusation against a few 

more or less malicious.  Moreover, Plaintiffs’ theory of actual malice is that Global Witness had 

a preconceived story line targeting Exxon, not Plaintiffs.  In that context, it is especially unclear 

how selectively naming Plaintiffs, but not the consultants, contributes to that narrative. 

Plaintiffs further argue that Global Witness excluded Presidential Advisor 

Cooper’s name from the Report because his advisory opinion that the payments were legal under 

Liberian law would pose “a glaring inconsistency in [the Report’s] narrative.”  Opp’n 38-39; 

Compl. ¶ 99.  This argument lacks persuasive weight.  There are no allegations that Global 

Witness knew of Mr. Cooper’s opinion.8  The record might be read to suggest that Global 

Witness acted “on the basis of . . . incomplete information” because it did not know of Mr. 

Cooper’s advice to Plaintiffs.  Lohrenz, 350 F.3d at 1284.  Assuming that to be true, it “does not 

‘demonstrate with clear and convincing evidence that the defendants realized that their statement 

was false or that they subjectively entertained serious doubts as to the truth of their statement.’”  

Id. (quoting Bose Corp. v. Consumers Union of U.S., 466 U.S. 485, 511 n.30 (1984)) (internal 

marks omitted); cf. St. Amant, 390 U.S. at 732 (“But to insure the ascertainment and publication 

of the truth about public affairs, it is essential that the First Amendment protect some erroneous 

publications as well as true ones.”).   

                                                 
8 As a member of the HTC and recipient of a $35,000 bonus, for the purposes of actual malice 
Mr. Cooper’s legal opinion serves the same purpose as Minister Tah’s denial.  



21 
 

Lastly, Plaintiffs argue that their allegations of malice are entitled to a liberal 

interpretation when evaluated in response to a motion to dismiss.  See Opp’n at 42-44.  True 

enough.  But “actual malice does not automatically become a question for the jury whenever the 

plaintiff introduces pieces of circumstantial evidence tending to show that the defendant 

published in bad faith.”  Tavoulareas, 817 F.2d at 789.  “Such an approach would be inadequate 

to ensure correct application of both the actual malice standard and the requirement of clear and 

convincing evidence.”  Id.  Without clear and convincing evidence of actual malice, and only 

strands of evidence, Plaintiffs’ pleadings fail to meet their burden. 

IV. CONCLUSION 

Although Plaintiffs sufficiently plead that the Global Witness impliedly defamed 

them, their pleadings are insufficient to overcome First Amendment protections for speech.  

Accordingly, the Court will grant Global Witness’ Motion to Dismiss, Dkt. 11, in its entirety.  A 

memorializing Order accompanies this Memorandum Opinion.    

 
 
Date:  September 27, 2019                                                        
       ROSEMARY M. COLLYER 
       United States District Judge 

 

 


	I. BACKGROUND
	I. BACKGROUND
	A. The Block 13 Negotiations
	A. The Block 13 Negotiations
	B. The Global Witness Report
	B. The Global Witness Report
	C. Report Aftermath
	C. Report Aftermath

	II. LEGAL STANDARDS
	A.  Motion to Dismiss

	II. LEGAL STANDARDS
	II. LEGAL STANDARDS
	A.  Motion to Dismiss
	B. Applicable Law1F
	B. Applicable Law1F

	III. ANALYSIS
	III. ANALYSIS
	A. Defamatory Implications of the Report
	A. Defamatory Implications of the Report
	B. Actual Malice
	B. Actual Malice

	IV. CONCLUSION
	IV. CONCLUSION

		2019-09-27T16:10:30-0400
	Rosemary M. Collyer




